Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Ikea ber dig att vårda det du redan har i Virtues nya kampanj

Publicerad: 11 januari 2021, 08:57

Ikea fortsätter att positionera varumärket kring hållbarhet. Nu lanserar möbeljätten en kampanj tillsammans med Virtue där de vill visa att deras produkter har ett andra liv i sig.


Ämnen i artikeln:

IKEAIkeaVirtue

Under pandemin är det många som passar på att rensa i hemmet och organisera för nya behov. Då visar Ikea att det finns ett andra liv för deras produkter. Virtues nya kampanj bär budskapet ”Möbler som följer med när livet förändras” och vill Ikea inspirera oss att återanvända, renovera, göra om och lämna vidare det vi redan har.

Kampanjen som lanseras i dag den 11 januari visas hur den ikoniska hyllan Kallax framkallar nostalgiska minnen, från flera tillfällen och användningssätt, och sedan renoveras för att passa dagens liv. Eller hur vemodigt det kan kännas att ge vidare dockhuset Flisart till ett yngre syskon.

Budskapet ”Möbler som följer med när livet förändras” illustrerar också hur föremål rymmer minnen, berättar historier och är speciella eftersom de påminner oss om viktiga delar av våra liv.

– Med den nya kampanjen vill vi lyfta fram våra produkters långa livslängd och få fler att värna det de redan har i sina hem. Vi vill inspirera till ett mer hållbart liv hemma, men vi vet att vägen dit inte går via enorma och dramatiska förändringar, utan med små steg i rätt riktning som tillsammans skapar stor förändring, säger Per Stolt, marknadschef Ikea Sverige i en kommentar.

– Ord som cirkulär ekonomi kan kännas långt ifrån vardagslivet. Vi ville därför skapa en känsla av nostalgi som alla kan känna igen sig i och uppmuntra till att återuppleva den gamla goda tiden genom att återanvända sina gamla möbler, säger Emil Asmussen, Creative Director på Virtue norra Europa.

Kampanjen kommer att rulla i tv, sociala medier och på Youtube. 

Arbetsgrupp

IKEA

Marketing Manager – Per Stolt

Marketing Comms Leader (cluster) - Helena Rosenqvist Hallin

Marketing Comms Specialist (cluster) - Catherine Reimer
                                                                                                            

Virtue Northern Europe
ECD Northern Europe: Morten Grubak

Creative Director:  Emil Asmussen

Strategy Director: Hamish Cameron

Business Director: Ann Bergström

Sr Art Director: Ryan Sherman

Sr Copywriter: Tao Thomsen

Sr Designer: Jacob Ziegler

Digital Designer: Francois Andrivet

Creative Assistant: Stine Foss                   

HoP Northern Europe: Heidi Baltzer

Senior Producer: Bruno Carvalho

Post Producer: Katrine Filt

 

Hobby Film

Directors: Oskar Bård & Beatrice Pegard

Producer: Frida Alexandersson

DOP: Snorre Ruhe

Production Manager:Fred Thustrup

Set Designer: Johan Broomé

Costume designer: Anna Grenås

Hair Make-up: Sara Klange

Editor: Thomas Lagerman

Additional Editor:  Max Siegal

Grading: Matthieu Toullet

Additional Grading: William J. Løkken

Sound design: Edward Bjørner

Additional Sound Design: Nis Nørgaard

Music Composition: Joel Hilme

Online: Jonathan Wendt

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

IKEAIkeaVirtue

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.