Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Ikea gör om katalogen – släpps i ljudformat

Publicerad: 16 mars 2021, 12:37

Foto: IKEA

Strax innan årsskiftet valde Ikea efter 70 år att dra tillbaka sin klassiska katalog. Nu kommer ersättaren – i en helt ny form.


Ämnen i artikeln:

IKEAOgilvy

Den första Ikea-katalogen trycktes upp 1951 och i december 2020 valde möbeljätten att lägga ner sin mer eller mindre ikoniska marknadsföringskanal. Beslutet hänvisas till omvärldstrender och en förändrad mediekonsumtion, och de pengar som sparas på nedläggningen kommer istället att återinvesteras i butikerna samt i digitala och sociala kanaler. 

Men möbeljätten har inte helt och hållet sagt hej då till sin trogna vän än. Tillsammans med Ogilvy New York lanseras nu en helt ljudbaserad katalog, bestående av nära fyra timmars beskrivningar av varje produkt i årets katalog. 

– För att skapa den första ljudversionen av den ikoniska Ikea-katalogen krävdes 286 sidor transkriberade på 64 sidor, med över 1000 produktbeskrivningar, 69 juridiska klausuler och mer än sju omnämnanden av vegobollar, inspelade och mixade under mer än 135 timmar studiotid, allt för att skapa en uppslukande och inspirerande 3 timmar och 41 minuter lång upplevelse. Vi hoppas att det här nya formatet når ut till de miljoner som kan sakna den nu avvecklade printkatalogen, säger Della Mathew, creative director på Ogilvy New York, till Adweek

Ljudkatalogen går nu att ta del av på flera olika plattformar, bland annat Spotify. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

IKEAOgilvy

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.