Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 14 oktober 2020, 09:54
Från Ikeas reklamfilm.
Istället för att rulla ut rabatterbjudanden under Black Friday gör Ikea tvärtom – och köper tillbaka gamla möbler.
De senaste åren har Ikea lagt allt större fokus på hållbarhet i sin kommunikation. Nu gör möbelgiganten ännu tydligt drag i samma riktning.
I en ny reklamfilm får tittaren följa en Billy-bokhyllas många liv, från ett 1970-talshem till ett ljust och fräsch 2020-talshem. I slutet av filmen uppmanas tittare att sälja tillbaka sina gamla Ikea-prylar under shoppinghögtiden Black Friday, som de även döpt om till Buy Back Friday. Säljaren kompenseras med en voucher som går att använda i butiken, baserat på värdet på produkten. De använda prylarna kommer sedan att säljas i en andrahandsavdelning i Ikeas butiker.
– Vi utforskar just nu nya affärsmodeller för att utveckla kommersiellt hållbara och skalbara erbjudanden kring hur människor införskaffar sig saker till sitt hem, hur de tar hand om saker och hur de sedan gör sig av med saker de inte längre behöver. Istället för att köpa saker du inte behöver den här fredagen vill vi hjälpa kunder att ge deras möbler ett andra liv, säger Ingka Group Deputy Retail Operations Manager Stefan Vanoverbeke enligt Adage.
Initiativet rullas ut i 27 länder, med start den 24 november. Kampanjen har tagits fram tillsammans med Edelman U.K.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.