Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Ikea tillbaka på nygammalt spår – uppmuntrar par att ha överseende med varandras brister

Publicerad: 19 april 2022, 07:51

Ikea och Åkestam Holst sätter återigen fingret på vardagens skavanker.


Ämnen i artikeln:

IkeaNyheterÅkestam HolstBacon

I dag lanseras Ikeas vårkampanj, framtagen av Åkestam Holst. I kampanjen ligger fokuset på de utmaningar som kommer med att leva tillsammans med någon. Vissa har en ovana av att inte byta toarullen, andra kan inte städa undan i vardagsrummet och en tredje snor åt sig täcket om natten. Men en partners brister kan också vara anledningen till varför vi älskar hen.

– Pandemin har inneburit högre skilsmässotal i många europeiska länder. När alla slags aktiviteter måste ske i hemmet och vi ska samsas om begränsade ytor blir det påfrestningar. Här har vi en roll att fylla, säger Catherine Reimer, marketing communication leader cluster på Ikea Sverige.  

Tonträffen i filmen påminner till viss del av Ikea och Åkestam Holsts tidigare koncept ”Där livet händer”. Även om det den här gången är mindre dramatiskt skyr man inte från att fokusera på baksidorna med familjelivet. Tanken är att visa på hur Ikea-produkterna kan vara en del i vad som får det hela att fungera.

LÄS MER: Ikea bryter med Virtue – tillbaka hos Åkestam Holst
LÄS MER: Ikeas marknadschef om det nya samarbetet med Åkestam Holst: ”Kommer att bli djärvare”

– Vi vill möta människor där de är i livet med relevant kommunikation som passar deras vardag.Genom att utveckla smarta och prisvärda lösningar kan vi skapa ett bättre liv hemma. Med mindre frustration och smutsiga tallrikar. Istället ska våra hem vara redo för mer kärlek, säger Helena Gouveia, country marketing manager på Ikea Retail Sverige.

Kampanjen kommer att visas i tv, online video, utomhus och sociala medier i Sverige, Finland, Danmark, Belgien Luxemburg och Portugal. Filmerna är producerade av Bacon och regisserade av Martin Werner.

Hösten 2021 stod det klart att Ikea återigen skulle inleda ett samarbete med Åkestam Holst. Parterna samarbetade tidigare på den svenska marknaden, men när möbeljätten omorganiserade valde man att bryta med ÅH och inleda samarbete med danska Virtue. Samarbetet blev det dock kortlivat. När man återupptog samarbetet med ÅH lovade marknadschefen Helena Gouveia att reklamen framöver skulle bli mer ”djärv”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.