Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Influencer marketing-byrån C/O Agency lanserar mattekampanj

Publicerad: 25 januari 2022, 09:30

C/O Agency lanserar kampanj med matteappen Zcooly.

Foto: Instagram

Tillsammans med matteappen Zcooly lanserar influencer marketing-byrån C/O Agency en kampanj med flera sociala medier-profilen för att nå ut till en större målgrupp. ”Visar att reklamsamarbeten kan göras riktigt bra om artister och kreatörer får göra det på sitt sätt”, säger grundaren Muntaga Sowe.


Ämnen i artikeln:

KampanjMångfald

Muntaga Sowe lämnade Schibsted för att starta influencer marketing-byrån C/O Agency eftersom för många varumärken inte inkluderade en tillräckligt stor del av målgruppen. I en intervju han gjorde med Resumé förra året berättade han att många varumärken har förstått att de kan finnas fördelar med representation när det kommer till försäljning. Men han såg inte samma utveckling inom influencer marketing.

– Profilerna kommer från samma bakgrund och kommer inte sällan från samma typ av områden. Tittar man på den stora gruppen av konsumenter som använder produkterna och tjänsterna går annonsörerna miste om att knyta starkare band till delar av sin befintliga kundbas, och att attrahera nya målgrupper. Jag tror att varumärken kanske efterfrågar mer representation, men saknar nätverket. Därför får samma profiler jobben, sa han då.

”Häftig tolkning av samarbetet”

Nu har en av de pitchar som bolaget hade ute förra året landat i en kampanj. 

Tillsammans med bolaget Zcooly, som ligger bakom en matteapp för barn, har de valt ut fyra sociala medier-profiler från vitt skilda branscher för kampanjen: matkreatören Khadija Mohamud, influencern Rihab Garci, fitnessprofilen Shirin Amin och artisten SAMI.

– Sami gjorde en rätt så häftig tolkning av samarbetet. Istället för att lägga ut ett inlägg på Instagram där han pratar om tjänsten så spelade han istället in en raplåt. Det är ett kreativt sätt att ta sig an ett reklamsamarbete och jag tror SAMI kan inspirera fler musikartister till reklamsamarbeten. Han visar att reklamsamarbeten kan göras riktigt bra om artister och kreatörer får göra det på sitt sätt, säger Muntaga Sowe om den nya kampanjen.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Ämnen i artikeln:

KampanjMångfald

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.