Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Influencers ger bort sina nakenbilder i samarbete med Lenovo

Publicerad: 16 september 2022, 10:30

I kampanjen The New Nudes från BBDO Nordics möts fin- och fulkultur när fyra influencers från Sverige, Norge, Danmark och Finland står nakenmodell för konstnärer utrustade med datorer från Lenovo.


Ämnen i artikeln:

BBDO NordicsLenovoKampanjReklamNyheter

Internet har aldrig varit mer naket än nu. Samtidigt är livet online ofta så långt ifrån verkligheten man kan komma. Genomtänkta poser, retuscher och filter gör att vi kan visa upp oss själva från vår mest smickrande, inte helt naturliga sida.

Därför utmanades fyra nordiska influencers – Beatrice Reiman, Julia Sofia Aastrup, Martine Halvorsen och Benjamin Peltonen – att stå krokimodell, helt utan filter. Med utgångspunkt i det redan etablerade budskapet #Justbeyou från Lenovo Yoga, ville man belysa onlinekulturen med dess nakenhet, retuscheringar och filter.

– Jag är så himla van vid att välja ut den bästa bilden eller lägga på lite filter när jag postar något online. Jag redigerar allt jag gör så att det ska verka perfekt. Här kan jag ju inte gömma mig bakom något utan bara vara helt autentiska, nakna jag. Och det känns läskigt och ovant men också väldigt kul, säger Beatrice Reiman, YouTuber och influencer i ett pressmeddelande.  

Yoga är Lenovos datorserie med tunna och böjbara laptops, som är utformade för kreativt skapande. De går att vinkla helt platt och skärmen har touchfunktion vilket gör att den kan omvandlas till en digital kanvas. 

Konstnärer utrustades med var sin Lenovo Yoga Slim 7 Pro X och fick avbilda influencers under krokisessioner, för att sedan skapa sina egna konstnärliga tolkningar i unika porträtt. För att driva engagemang, och fortsatt flörta med nakenhet online, lottas de sedan ut som exklusiva ”nakenbilder” till hängivna följare i sociala medier.

– Idén grundar sig i två olika typer av kulturrum – nakenhet online med inzoomade pixlar och skoningslösa kommentarsfält. Och nakenhet i konstvärlden, där blickar inte är till för att döma utan bara uppskatta former och uttryck. Eftersom Yogan är gjord för kreativt skapande blev den en perfekt brygga, där klassisk konststudie kunde möta internetfenomenet influencer”, säger Alice Westgårdh, copywriter på BBDO Nordics.

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

 

Medverkande konstnärer

Ellinor Ahlén, Erica Jacobson, My Hasselgren, Johan Adam       

 

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.