Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Influencers i digital demonstration tillsammans med Rädda Barnen

Publicerad: 23 november 2020, 10:11

Foto: Press

Tillsammans med B-Reel uppmärksammade Rädda Barnen i fredags ”World Children's Day”.

Ämnen i artikeln:

Rädda Barnen

Julia V. Caesar

julia.v.caesar@resume.se


Den 20 november 2020 var det 31 år sedan Barnkonventionen antogs officiellt av FN. Den innehåller bestämmelser om mänskliga rättigheter för barn och är en utgångspunkt för många barnrättsorganisationer. 

För att uppmärksamma dagen anordnade barnrättsorganisationen Rädda Barnen i fredags en digital demonstration för barns rätt, tillsammans med B-Reel. Till sin hjälp hade de flera influencers och kändisar som lyfte Rädda Barnens budskap på sina egna kanaler. Röd tråd i årets kampanj är skyltar. Till exempel syntes influencern Alexandra Bring hålla i en skylt med texten ”Alla barn har rätt till trygghet” på Instagram. Även Instagramkontot Tjejenmedskylten, vars specialitet är att publicera bilder med ironiska demonstrationsskyltar (ett fenomen som tagit mark i sociala medier), deltog i kampanjen. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.

Även logotypen uppdaterades tillfälligt, då barnet som annars sträcker sina armar upp i luften fick en skylt att hålla i. Där stod texten till Rädda Barnens nya kommunikationskoncept ”Här och nu för framtiden”. 

Barnrättsorganisationen publicerade också en rapport om barn som lever i krigs- och konfliktområden, och syntes i en manifestannons i Dagens Nyheter, Sydsvenskan och Göteborgsposten. 

Rädda Barnens tillfälliga logotyp.

Foto: Press

Läs mer: Mörkt och dramatiskt när Rädda Barnen tar ny riktning med B-Reel 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev