Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Influencers ska hjälpa fler att känna sig mindre ensamma i coronakrisen

Publicerad: 14 April 2020, 08:09

Med start fredagen 10 april började influencers under hashtaggen #tillsammanshemma dela med sig av hur de spenderar påskhelgen hemma.

Foto: Cure Media

Coronapandemin tvingar influencers att hitta ett nytt existensberättigande långt borta från vita stränder och lyxshopping. Men det nya initiativet ”Tillsammans hemma” ska de hjälpa människor att känna sig mindre ensamma i tider av social distansering.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetInfluencers

Influencer-fenomenet går igenom en slags existentiell kris på grund av coronaviruset – det konstateras både i Resumé Insikt och i DN. Visserligen spenderar vi mer tid på sociala medier än tidigare, men när resor inte längre är ett alternativ, festerna är inställda och shoppingstråken och restaurangerna tomma finns inte så mycket kvar att skapa lockande innehåll av. 

Dessutom drar varumärkena in sina reklampengar. En influencer som Resumé Insikt pratat med uppger att hen förlorade 99 procent av inkomsterna på 24 timmar när covid-19 slog till i Sverige. 

Så vad finns det för alternativ för influencers i dessa tider av social distansering?

LÄS MER: Prognoserna som visar hur svenska reklammarknaden kan påverkas av corona: ”En mörk bild”

Influencerbolaget Cure Media har lanserat ett initiativ kallat ”Tillsammans hemma”, i vilket de hoppas influencers kan spela en roll i att få folk att känna sig mindre ensamma i krisen.

Med start fredagen 10 april började influencers under hashtaggen #tillsammanshemma dela med sig av hur de spenderar påskhelgen hemma. Därtill taggar de personer som de önskar att de kunde få vara tillsammans med just nu, om inte situationen hade sett ut som den gör. 

Enligt Cure Media är målet att med hjälp av influencers sprida kärlek digitalt och visa att vi inte är ensamma, även om vi är åtskilda.

– I dessa tider av social distansering och isolering, något som är nytt för de flesta av oss, ser vi att en känsla av ensamhet har börjat växa sig allt starkare. Här vill vi, tillsammans med influencers i vårt nätverk, skapa en digital rörelse fylld av positiv energi, hopp inför ljusare tider och gemenskap. Vi vill också visa på den kraft som influencers har när det gäller att sprida viktiga budskap, säger Sanna Persson, head of marketing på Cure Media, i ett pressmeddelande. 

Initiativet kommer fortsätta veckan ut. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetInfluencers

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.