Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 17 september 2021, 09:58
I Svenska kyrkans informationskampanj inför kyrkovalet på söndag hörs en nyinspelad låt med Linnea Henriksson. Byrån New Normal upptäckte låten i en av melodifestivalens mellanakter.
Med lågt valdeltagande kallas ibland Kyrkovalet för ”det bortglömda valet”. Svenska kyrkan vill bryta trenden med hjälp av en bred kampanj som ställer frågan ”vad vill du att Svenska kyrkan ska göra?”.
– Tanken bakom kampanjen är att visa upp en mix av aktiviteter som vi vet att medlemmarna tycker är viktiga men som inte är välkända för alla. Vi ser bland annat i undersökningar att det som är mest angeläget för svenskarna är att kyrkan ska lindra ensamheten bland gamla och sjuka, vilket lyfts fram i kampanjen, säger Marcus Tägtström, projektledare på New Normal i en kommentar.
Under mellanakten till Melodifestivalens andra deltävling 2020 uppträdde Linnea Henriksson. Det var här som ett frö till kampanjen såddes:
– Jag fick en klump i halsen, en tår i ögat och kände samtidigt hur perfekt hennes låt skulle passa kampanjens ton och narrativ, kommenterar Jakob Westman, art director.
Artisten nappade på idén om ett samarbete och har därför gjort en inspelning av låten som ju bara hade framförts live. Nu är den släppt som singel under namnet Kom närmre.
På sin Instagram skriver Linnea Henriksson: ”Så lycklig att denna finns igen! …. PS(och ett jävla viktigt ps) glöm inte rösta i kyrkovalet!
New Normal är strategisk och kreativ samarbetspartner till Svenska kyrkan sedan 2018.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Låten med Linnea Henriksson:
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Spotify är blockerad under “Visa våra partners”.
Byrå: New Normal
Kund: Svenska kyrkan
Mediebyrå: Manolito
Filmproduktion: Alvid
Fotograf: Martin Runeborg
Kund: Svenska kyrkan
Projektledare: Mattias Nihlgård
Kommunikationschef: Pia Dahlén
Byrå: New Normal
Art Director: Henrik Jacobsson
Art Director: Jakob Westman
Copywriter: Annica Hedin
Agency Producer: Lotta Rooslien
Project Manager: Marcus Tägtström