Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Inför valet – Svenska kyrkan gör kampanj med musik från melodifestivalen

Publicerad: 17 september 2021, 09:58

I Svenska kyrkans informationskampanj inför kyrkovalet på söndag hörs en nyinspelad låt med Linnea Henriksson. Byrån New Normal upptäckte låten i en av melodifestivalens mellanakter.


Ämnen i artikeln:

Svenska KyrkanNew Normal

Med lågt valdeltagande kallas ibland Kyrkovalet för ”det bortglömda valet”. Svenska kyrkan vill bryta trenden med hjälp av en bred kampanj som ställer frågan ”vad vill du att Svenska kyrkan ska göra?”.

– Tanken bakom kampanjen är att visa upp en mix av aktiviteter som vi vet att medlemmarna tycker är viktiga men som inte är välkända för alla. Vi ser bland annat i undersökningar att det som är mest angeläget för svenskarna är att kyrkan ska lindra ensamheten bland gamla och sjuka, vilket lyfts fram i kampanjen, säger Marcus Tägtström, projektledare på New Normal i en kommentar. 

Under mellanakten till Melodifestivalens andra deltävling 2020 uppträdde Linnea Henriksson. Det var här som ett frö till kampanjen såddes:

– Jag fick en klump i halsen, en tår i ögat och kände samtidigt hur perfekt hennes låt skulle passa kampanjens ton och narrativ, kommenterar Jakob Westman, art director.

Artisten nappade på idén om ett samarbete och har därför gjort en inspelning av låten som ju bara hade framförts live. Nu är den släppt som singel under namnet Kom närmre.

På sin Instagram skriver Linnea Henriksson: ”Så lycklig att denna finns igen! …. PS(och ett jävla viktigt ps) glöm inte rösta i kyrkovalet!

New Normal är strategisk och kreativ samarbetspartner till Svenska kyrkan sedan 2018.

Låten med Linnea Henriksson:

 

 

Arbetsgrupp

Byrå: New Normal

Kund: Svenska kyrkan

Mediebyrå: Manolito

Filmproduktion: Alvid

Fotograf: Martin Runeborg

Kund: Svenska kyrkan

Projektledare: Mattias Nihlgård

Kommunikationschef: Pia Dahlén

Byrå: New Normal

Art Director: Henrik Jacobsson

Art Director: Jakob Westman

Copywriter: Annica Hedin

Agency Producer: Lotta Rooslien

Project Manager: Marcus Tägtström

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Svenska KyrkanNew Normal

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.