Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Ingo lyfter betydelsen av den svenska gruvan i stor kommunikationssatsning

Publicerad: 2 November 2020, 09:02

Nu etablerar gruvnäringen i Sverige en gemensam röst direkt till allmänheten genom en omfattande kommunikationsinsats.


Ämnen i artikeln:

Ingo

Initiativet Den Svenska Gruvan är bestämt till tre år och syftar att tydliggöra den roll metaller och mineral har för våra moderna och hållbara liv. Dess betydelse för att samhället ska fungera.

– Uppfattningen om hur centrala våra tillgångar under jord faktiskt är, både för det moderna livet här och nu och för klimatomställningen, är förvånansvärt vag. Med initiativet Den Svenska Gruvan vill vi täta kunskapsluckorna mellan hålet i marken och skärmen du har i handen, säger Emma Härdmark, kommunikationschef på gruvnäringens branschorganisation, Svemin i en kommentar.

De opinionsundersökningar som gruvnäringen har genomfört bland allmänheten visar bland annat att man tycker att det är bättre med brytning i Sverige än att vi importerar från andra länder och att man tror att det kommer att behövas mer metaller och mineral. Samtidigt vilar en osäkerhet kring om det verkligen är bra att utveckla gruvnäringen i Sverige.


Detta var utgångspunkten inför den byråupphandling där uppdraget var att presentera en väg framåt för att: Att öka allmänhetens engagemang för gruv- och mineralnäringen i Sverige genom att i olika kanaler och/eller via olika aktiviteter kommunicera en tydlig och gemensam berättelse om hur gruvindustrin bidrar till samhället.

Ingo tog hem uppdraget och nu rullas alltså första kampanjen ut.

– För oss på Ingo är det här den typ av kommunikativ utmaning som vi brinner för. Efter grundlig research som inneburit många långa samtal och flera fascinerande besök i gruvor känns det väldigt kul att äntligen få komma ut med den första kampanjen, säger Johanna Johansson, art director på Ingo.

Kampanjen kommer att gå i kollektivtrafik i de områden där kunskapsluckorna har visa sig vara störst enligt mätningarna, Göteborg, Stockholm och Skåne.

Därtill stöttas budskapet upp av digital annonsering på en rad orter över hela landet där näringen är verksam.

– Vi är måna om att medarbetare i näringen också tar del av budskapen – det är de som gör jobbet, de som gör det hållbara samhället möjligt för oss alla. Det vill vi att de ska bli stärkta i, säger Emma Härdmark i en kommentar. 

Den Svenska Gruvan är gruvnäringens gemensamma röst till allmänheten. Initiativet finansieras av: Boliden, LKAB, Zinkgruvan Mining, ABB, Epiroc och Sandvik. Svemin, gruvnäringens branschorganisation, samordnar och driver arbetet.

Arbetsgrupp INGO

Johanna Johansson, Art Director

Philip Frendberg, Copywriter

Björn Ståhl, Executive Creative Director

Alexander Lundvall, Final Art

Sofia Bleiweiss, Planner

Emma Hammer, Anna Odengard, Marie Pohl, Account Manager

Andreas Engstrand, Account Director

Fotograf: Björn Terring/Cameralink

Produktionsbolag: Cameralink

Producent: Maximilian Wallér Zandén

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Ingo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.