Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 27 oktober 2020, 12:45
Från kampanjfilmen.
Än en gång utmanar Burger King sin rival med hjälp av läskiga clowner.
Halloween närmar sig, något som reklambyrån Ingo Stockholm tagit fasta på i ett både skrämmande och kaxigt marknadsföringsinitiativ för Burger King.
Med hjälp av smarta speglar och röstaktivering har en installation skapats på toaletter i utvalda restauranger i Sverige och Danmark. Den som vill går helt sonika in i badrummet och upprepar frasen 'cancelled clown' tre gånger. Därefter släcks hela rummet, ljudeffekter startas och en skrämmande clown dyker upp på spegeln – kusligt likt McDonalds maskot Ronald McDonald. Det skriver Adweek.
Konceptet med att kalla på någon i en spegel anknyter till legenden om Bloody Mary, även kallad Svarta Madam på svenska.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Även i USA har man tagit fasta på den spökliga högtiden. Där kan den som vill få en kupong för en gratis Whopper genom att åka till nedstängda McDonalds-restauranger.
Det är långt ifrån det första kreativa blinkningen till McDonalds maskot. 2017 uppmanade man till exempel besökare att klä ut sig till läskiga clowner och komma till restaurangen för att få en gratis Whopper.
”Legend has it, they never flame-grilled” står det bland annat på en printannons som Burger King tagit fram i samband med sin nya kampanj.
Client: Burger King Sweden
Marketing Manager: Daniel Schröder
Marketing Communications and Media Manager: Gabriella Bartlett
General Manager: Iwo Zakowski
Agency: INGO Stockholm
Executive Creative Director: Björn Ståhl
Art Director: Max Hultberg
Copywriter: Magnus Ivansson
Planner: Simon Stefansson
Creative technologist: Stefan Kindgren
Account Manager: Anna Baker
Account Executive: Richard Allstrin
PR: Frida Nordström, Filip Enochson, Miltton
Amplify 360 by Verizon Media: Susanne Persson, Anna Taussi