Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Ingos blinkning till McDonald's: skrämmande clown i spegeln på Burger King

Publicerad: 27 Oktober 2020, 12:45

Från kampanjfilmen.

Än en gång utmanar Burger King sin rival med hjälp av läskiga clowner.


Ämnen i artikeln:

IngoMcDonaldsBurger King

Halloween närmar sig, något som reklambyrån Ingo Stockholm tagit fasta på i ett både skrämmande och kaxigt marknadsföringsinitiativ för Burger King. 

Med hjälp av smarta speglar och röstaktivering har en installation skapats på toaletter i utvalda restauranger i Sverige och Danmark. Den som vill går helt sonika in i badrummet och upprepar frasen 'cancelled clown' tre gånger. Därefter släcks hela rummet, ljudeffekter startas och en skrämmande clown dyker upp på spegeln – kusligt likt McDonalds maskot Ronald McDonald. Det skriver Adweek.

Konceptet med att kalla på någon i en spegel anknyter till legenden om Bloody Mary, även kallad Svarta Madam på svenska. 

Även i USA har man tagit fasta på den spökliga högtiden. Där kan den som vill få en kupong för en gratis Whopper genom att åka till nedstängda McDonalds-restauranger. 

Det är långt ifrån det första kreativa blinkningen till McDonalds maskot. 2017 uppmanade man till exempel besökare att klä ut sig till läskiga clowner och komma till restaurangen för att få en gratis Whopper. 

”Legend has it, they never flame-grilled” står det bland annat på en printannons som Burger King tagit fram i samband med sin nya kampanj.

Arbetsgrupp Cancelled clown:

Client: Burger King Sweden

Marketing Manager: Daniel Schröder

Marketing Communications and Media Manager: Gabriella Bartlett

General Manager: Iwo Zakowski

Agency: INGO Stockholm

Executive Creative Director: Björn Ståhl

Art Director: Max Hultberg

Copywriter: Magnus Ivansson

Planner: Simon Stefansson

Creative technologist: Stefan Kindgren

Account Manager: Anna Baker

Account Executive: Richard Allstrin

PR: Frida Nordström, Filip Enochson, Miltton

Amplify 360 by Verizon Media: Susanne Persson, Anna Taussi

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

IngoMcDonaldsBurger King

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.