Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Inhousebyrån bakom när Arla lyfter fördelarna med ekologiskt – fortsätter använda ”netto noll”

Publicerad: 19 augusti 2021, 08:36

Arla vill belysa fördelarna med ekologiskt i en ny kampanj för Arla Ko Eko. Kampanjen är framtagen av inhousebyrån The Barn i samarbete med B-Reel Films


Ämnen i artikeln:

ArlaHållbarhet

Arla har tidigare fått står uppmärksamhet för miljömärkningen av sina ekologiska produkter. Mejerijätten, har flera gånger sedan 2019 blivit kritiserade av Konsumentverket för sin användning av begreppet ”Netto noll klimatavtryck”.  I våras publicerade verket ett PM som lyfte fram begreppet som vilseledande, oprecist och otydligt. Ett påstående som tillbakavisades av marknadsdirektören Cecilia Kocken:

– Vi fortsätter kommunicera på samma sätt som innan. Vi tror att konsumenten förstår ”netto noll”. Så länge det är transparent och tydligt kommunicerat så fortsätter vi med detta, sade hon till Resumé i april.

LÄS MER: Arla i klinch med Konsumentverket

I en ny kampanj lyfter Arla fram vilka fördelar ekologiska livsmedel har för i form av att korna är ute och betar länge, att odlingen sker utan naturfrämmande bekämpningsmedel och miljöer som gynnar den biologiska mångfalden.

Och marknadsdirektören håller sitt löfte. Det omdisukterade begreppet används även i den nya kampanjen.

”De har netto noll klimatavtryck också”, säger en av de unga skådespelerskorna om de ekologiska produkterna i slutet av reklamfilmen.

– Alla vet ju att ekologiskt oftast kostar lite mer, men vi tror att de är viktigt att berätta varför. Intresset för till exempel biologisk mångfald och produkters klimatavtryck fortsätter att växa i alla åldersgrupper, så med den här kampanjen vill vi att fler ska upptäcka det speciella med våra ekoprodukter och få upp ögonen för allt det positiva som händer på våra eko-gårdar runtom i Sverige, säger Lina Jensfelt, brand manager för eko-mjölken på Arla.

Kampanjen är framtagen av Arlas inhousebyrå The Barn tillsammans med BRF och regissören Lina Söderström, och kommer att gå på bio, tv, Youtube och utomhus under hösten.

Vi sidan av inhousebyrån är Åkestam Holst huvudbyrå för Arla på den svenska marknaden.

Arbetsgrupp

Arla

Brand manager: Lina Jensfelt


The Barn

Copy: Vanda Wide

AD: Victor Stenström

Producent: Nina Salo Åseskog

Projektledare: Henrik Boavida Åkerman


Produktionsbolag: BRF

Regissör: Lina Söderström

Producent: Sigrid Helleday

DOP: Elias Bergqvist

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ArlaHållbarhet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News