Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Inspiration från sneakerskulturen ska förändra bilden av konjak

Publicerad: 10 oktober 2022, 09:02

”Sneaker Edition” är en limited edition-flaska skapat med inspiration från en sneaker.

Varumärket Larsen Cognac vill förändra synen på konjak som en snobbdryck. I samarbete med Drama Queen lanseras nu en limited edition med inspiration från streetfashion och sneakerskultur.

Ämnen i artikeln:

KampanjNyheterDrama QueenReklam

R

Redaktionen

red@resume.se


Konjak är en premiumsprit med många stereotyper, skriver Larsen Cognac i ett pressmeddelande. En etablerad sådan är att drycken är något snobbigt för ”rika gamla män på exklusiva herrklubbar”. Konsekvensen av detta blir att konjaken inte får avnjutas av olika typer av människor, menar varumärket. Nu vill Larsen att fler människor ska ta del av konjaken. Med hjälp av Drama Queen, som nyligen tog hem pitchen för Larsen, har man tagit fram ”Sneaker Edition”, en limited edition-flaska skapat med inspiration från en sneaker.

– Vi såg sneakerskulturen som en perfekt värld för oss att referera till för att lyckas nå en ny målgrupp. Det kanske inte känns självklart, men det finns faktiskt likheter i att samla på konjak som det är att samla på sneakers, säger Audrey F, senior varumärkeschef på Anora som äger Larsen, i pressmeddelandet. 

Med miljontals sneakers på marknaden, alla med olika utseende och färger, är det fortfarande bara ett fåtal egenskaper som verkligen uttrycker sneaker-skons anda. Med stort fokus på detaljer, från läder och sömmar till skosnöre och spänne, utvecklades en premiumkänsla som matchar produkten. Ingen designersko kommer utan sin förvaringspåse och, naturligtvis, skokartong. Resultatet blev en ”högklassig och okonventionell” förpackning för Larsens cognac.

John Lagerqvist, exekutiv creative director på Drama Queen, kommenterar: 

– Vi lever i sneakerns tidsålder. Under de senaste åren har exklusiva modemärken satt sina egna sneakers i direkt konkurrens med sportsklädesmärken, vilket gett upphov till allt mer slående och dyrare design. Det kändes självklart att jobba på samma sätt med Larsen. Sneakers river ner barriärerna mellan gammalt och nytt och omdefinierar vad premium kan vara, och inget annat plagg rör sig så lätt och ledigt mellan gata och gala.

Även själva lanseringen av Sneaker Edition hämtar sin inspiration från sneakersvärlden. Genom olika ”drops” kommer Sneaker Edition att lanseras på olika marknader globalt. Först ut är Norden och Baltikum, som följs av sin första ”drop” i Riga.

Arbetsgrupp

Larsen Cognac:

Laura Wiciak, Brand Manager

Audrey F, Senior Global Brand Manager Mika Raukko, Category responsible Stefan Clare Global Brand Ambassador

 

Drama Queen:

Morten Haargaard, Business Director

Malin Akyol, Project Manager

John Lagerqvist, Executive Creative Director 

Johanna Björlin, Senior Designer

Fredrik Achatius, Creative

Anna Rickman, Copy

Katarina Sjölinder, Final Art

Felipe Vargas, Motion Designer

Olivia Lahdo, pr- kreatör

Elin Gyllengahm, Digital Channel Manager

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev