Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

IQ och Doberman lanserar ny tjänst: ”Alkoholsnacket kan ge råd och hjälpa på ett konkret sätt”

Publicerad: 15 oktober 2021, 09:26

Tillsammans med EY Doberman lanserar IQ tjänsten Alkoholsnacket. Där får användarna hjälp att ta alkoholsamtal med personer man är orolig för – ofta ett känsligt ämne.


Ämnen i artikeln:

DobermanIQ

– Att prata om någons alkoholvanor är känsligt och många låter bli av rädsla. Om vi på IQ kan bidra till att fler tar det där samtalet av omtanke, så är mycket vunnet. Därför är jag väldigt glad över att vi fått fram den här tjänsten, säger Karin Hagman, vd på IQ, i ett pressmeddelande.

Tjänsten har tagits fram med forskare och experter i alkoholproblematik, och även utfört användartester. Tidigare har IQ och Doberman samarbetat med tjänsten Alkoholprofilen, där användare kan testa sina alkoholvanor och huruvida de har ett riskbeteende.

– Alkoholsnacket kan ge råd och på ett konkret sätt hjälpa oss att agera. Jag tror och hoppas att detta ska bidra till att göra skillnad och påverka den tystnadskultur det finns kring alkohol i vårt samhälle, säger Therese Björkqvist som är design director på Doberman.

Enligt Systembolaget har ungefär 1 miljon svenskar någon typ av riskbeteende, inklusive beroende, kopplat till alkohol. IQ är ett separat dotterbolag till Systembolaget som arbetar med ansvarsfull alkoholkonsumtion. 

LÄS OCKSÅ: IQ släpper kampanj om kärlek och alkohol

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

DobermanIQ

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.