Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

It-säkerhetskampanj varnar för när nyfikenheten tar över

Publicerad: 7 september 2022, 12:16

Ibland säger det bara klick. Som när en anställd råkar öppna ett mejl med en skadlig kod, och hela företaget får lida konsekvenserna. I en ny kampanj vill MSB, Polisen och SSF varna för internetbedrägerier.


Ämnen i artikeln:

MSBPolisenOktoKampanjNyheter

Digitala attacker blir allt vanligare och får större konsekvenser i ett mer digitalt samhälle. Sommaren 2021 drabbades Coop och fick stänga ner sina butiker när kassassystemen lade av – nyligen rapporterade SVT att en leverantör till Sveriges regioner utsatts och att patientavgifter kan ha läckt ut. Tillsammans med Okto har MSB, Polisen och SSF tagit fram en kampanj där man uppmanar till försiktighet.

– Att öka medvetenheten hos anställda om riskerna för dataintrång är en av de viktigaste åtgärderna man kan gör för att öka it-säkerheten. Ett klick på en länk från en okänd avsändare kan innebära att man släpper in skadlig kod eller programvara i it-systemen, säger Per Klingvall, rådgivningschef hos SSF i ett pressmeddelande.

Kampanjen visar tre individer i närbild som blivit nyfikna och klickat på fel länk. Kampanjen är en del av regeringsuppdraget ”Tänk säkert” som genomförs av MSB och Polisen i samarbete med andra organisationer, här SSF. Okto har på uppdrag av SSF svarat för det kreativa arbetet i kampanjen, som riktar sig främst mot små och medelstora företag och organisationer.

LÄS OCKSÅ: Så ska FRA skydda varumärken från skada i cyberattacker 

Den kreativa lösningen är att inte fokusera på avancerade lösningar eller teknik, utan att påpeka att vem som helst kan göra fel och att det handlar om att tänka efter.

– Vi vill visa på den vanliga människan, bakom sin mobilkamera, som bara blir lite, lite sugen på att klicka på den där roliga länken. Och vips så är hela företagets säkerhet riskerad. Det gav oss möjligheten att skapa ett manér och en stil som verkligen sticker ut och tar för sig, säger Carl-Johan Mölstad, copywriter på Okto.

Kampanjen syns i print, utomhus och online.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Okto

Client Director - Emanuel Lantz

Strateg - Sebastian Elmblad

Creative Director - Nick Christiansen

Produktionsledare - Mahmod Ibrahim

Art Director - Ellinor Ekström

Copywriter - Carl-Johan Mölstad

Designer - Mikaela Källgren

Designer - Isak de Jong

 

SSF

Projektledare - Ulrika Hallesius

Chef Rådgivning, Information och Public

Affairs SSF - Per Klingvall

Marknadschef - Anna Stark

CXO - Rikard Jerselius

Creative Lead - Jessica Clarén

Growth Marketer - Natalie Forslind

Product Owner SSF - Johan Ericsson

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.