Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Jagad av clowner och blodbad – nio skrämmande Halloweenkampanjer

Publicerad: 31 oktober 2022, 14:08

Här är företagen som tar Halloween på allvar.

Den Irländska och amerikanska traditionen Halloween inträffar enligt tradition alltid den 31 oktober, i dag alltså. I slutet av 90-talet började en del butiker i Sverige att uppmärksamma högtiden, som har kommit bli en av de största helgdagarna för konsumtion.

Ämnen i artikeln:

KFCStockholms lokaltrafikWWFNyheterPeas of heavenFamiljen

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


Många varumärken och företag tar tillfället i akt att marknadsföra sig på temat, här är en rad med varumärken som tagit chansen:

KFC Sweden, fortsätter på Boråstemat och marknadsför sig med den här filmen på TikTok. Filmen togs fram med Bright Mind.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Lagom till Halloween släpper SL en spökhistoria som resenärerna kan ha som rysligt sällskap i lurarna under tunnelbanefärden. Historien utspelar sig på sträckan T-Centralen – Kista och kretsar kring den stängda stationen Kymlinge. Spårlöst är en ljudupplevelse framtagen av Familjen Sthlm och ljudproduktionen står Flickorna Larsson för. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Spårlöst är en spökhistoria som utspelar sig i tunnelbanans underjordiska tunnlar. Här får resenärerna lyssna på berättelsen om tågkonduktören Sten, som en dag försvinner in i mörkret - medan de rullar förbi den mytomspunna Kymlinge station. 

”Efter all fin respons på förra årets Halloweenkampanj kände vi för att göra det till en tradition. Spårlöst blir att ta steget längre och faktiskt aktivera våra medresenärer. Även om tunnelbanestationen är stängd för allmänheten så ville vi erbjuda ett annorlunda sätt att bekanta sig med den.” säger Johan Nordgren, marknadschef på SL.

Butterick’s och Haymarket by Scandic inleder ett samarbete under halloween och skapar ett hemsökt rum för den som är modig nog att checka in.

”Ett av de roligaste samarbeten hittills. Att tillsammans med Renee på Haymarket By Scandic och min kollega Beatrice gå från idé till genomförande har varit fantastiskt”, säger Stina Petrini, marknads- och affärsutvecklingschef på Butterick’s Leco AB.

Rum 1920 är inspirerat av klassiska skräckfilmer och för den som kan sina rysare kommer det att finnas många detaljer att hitta. Beatrice Lehtilä, konceptansvarig på Butterick’s, har haft uppdraget att inreda rummet på Haymarket by Scandic. Rummet präglas av klassiska skräckfilmer och påminner om ett hemsökt rum från 1920-talet.

– Skräckfilmer ligger oss varmt om hjärtat här på filmhotellet Haymarket by Scandic. Det alla kanske inte vet är att mattorna i våra korridorer uppe på våningarna är inspirerade av mattan på hotellet i The Shining. Vi älskar samarbeten och särskilt de som skapar roliga, mysiga eller spännande upplevelser för våra gäster, säger Renée Tallén, marknadschef på Haymarket by Scandic.

Knivbrev ger 25 procents rabatt på sina slipningar, läskigt vassa blir de, menar företaget. 

Knivbrev ger rabatt på Halloween.

”Hos oss blir dina trötta, slöa köksknivar, saxar med mera som nya igen!” menar Knivbrev och syftar till att vassa knivar kan vara bra att ha på Halloween. 

Peas of Heaven tar tillbaka allt direkt!
I en ny kampanj med Halloween-tema berättar Peas of Heaven om den klassiska svenska leken ”Bus eller ärtor?”. Leken går enligt traditionen ut på att gå till butiker och fråga ”Bus eller ärtor?” och om det inte finns några produkter från Peas of Heaven, ja, då blir det bus i stället. Till exempel genom att klä in hela butiken i toapapper. Men sedan ändrar sig företaget kvickt och tar tillbaka allt.

Det är Peas of Heavens egen kreativa avdelning som ligger bakom kampanjen.

– Vi ville hitta ett sätt att få våra fans att fråga efter Peas of Heaven i de få butiker som ännu inte säljer våra produkter, säger Gustav Johansson, creative director hos Peas of Heaven och fortsätter:

– Men när vi kommit halvvägs med texten insåg vi att så här kan vi ju inte skriva. Det var bara att försöka rädda det som räddas kunde. Våra fans brukar vara ganska uppmärksamma på vad vi kommunicerar. Men snälla, inget toapapper nu, okej?

WWF gör en remake av gamla klassiska filmaffischer. Sigge Trost, organisationens sociala medieansvarig har gjort om affischerna för att lyfta budskap kopplade till vad WWF brinner för. Det handlar bland annat om att minska plasten i haven, matsvinnet och bevara den biologiska mångfalden. I sann Halloweenanda handlar det om skräckfilmer!

Mycket mer skrämmande version av Hajen.

– Det är populärt att titta på skräckfilm kring Halloween och då vi själva ibland tangerar skräck i vår kommunikation kring tillståndet för vår planet föddes idén att föra samman de två. Det underliggande budskapet är ju att om du vill ha skräck så är det bara att titta ut genom fönstret, säger Sigge Trost.

Filmerna det handlar om är ”Paranormal activity” som blivit ”onaturlig aktivitet”, ”Halloween 2” som nu kallas ”Matsvinn 2”, ”Saw” som med koppling till skövlingen av skog heter ”Såg”, och ”Hajen” som blivit det kanske än mer skrämmande i haven: ”Plasten”.

Flying Tiger Copenhagen marknadsför sig också via Tiktok och tipsar om hur man kan sminka sig och klä sig inför Halloweenfesten med hjälp av kedjans produkter.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Här är exempel på hur det ser ut world wide. 

M&M:s nya maskotar gör sin Halloween-debut.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

M&M's har en lång historia av Halloweenreklam – med den nya lila M&M-figuren som ska stå för allas lika värde och rätt att vara som man är.

Heinz gör en repris på sin uppskattade Ketchupblod-kampanj. Heinz Tomato ”Blood” Ketchup, lanseras som ett kostymkit och ger tips på hur man kan få ett mycket blodigt utseende. 

Heinz uppmanar till blodbad.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev