Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

John Lewis julkampanj: En känslosam berättelse om fosterföräldrar

Publicerad: 11 november 2022, 08:59

I svåra ekonomiska tider vill varuhuset uppmärksamma familjer och barn som sällan syns.

Ämnen i artikeln:

NyheterJohn Lewis

R

Redaktionen

red@resume.se


Förväntan är alltid enorm när varuhuset John Lewis släpper sin årliga julkampanj, en stor nyhetshändelse i Storbritannien under 2000-talet. Upplagan för 2022 sticker ut i jämförelse med tidigare versioner. Varumärket har lagt specialeffekter och flärd och sidan och gått all in på en fosterpappa som kämpar med att lära sig skateboard. Ett sätt att få kontakt med dottern som kommer.

I slutet av filmen får vi veta att det finns 108 000 omhändertagna barn i Storbritannien. I 18 månader genomför John Lewis ett projekt i samarbete med organisationerna ”Action for Children” och ”Who Cares? Skottland”.

Även om John Lewis kommer att utvärdera resultatet av kampanjen och skärskåda nyckeltalen, så handlar det i grunden om att bidra till samhället i en tid där levnadskostnaderna stiger, att lyfta blicken från kommersen och fokusera på familjer där köp av julklappar kanske inte är det största problemet.

Claire Pointon, kundchef på John Lewis, säger till The Drum:

– Vi har turen att ha en unik plattform med våra julkampanjer, som kan skapa ett nationellt samtal. Som en varumärkesstyrd annonsör är det viktigt att göra en verklig skillnad i samhället. På John Lewis bryr vi oss mycket om familjer och inser att de finns i många olika former. I år valde vi att fokusera på en typ av familjer som ofta förbises.

Kampanjen som är framtagen av Adam & Eve/DDB, är en del av ett långsiktigt projekt. Tv-kampanjen ger en känslomässig ögonblicksbild som visar behovet av samhällsbärande institutioner och fosterfamiljer. John Lewis har också skapat en kampanjsida som ger nyckelstatistik om vårdsystemet, men smärtsam data som att människor som växt upp inom vården löper tre gånger större risk att vara hemlös än att gå på universitetet.

Genom hela processen hämtade kampanjen insikter från människor som växt upp inom vården i alla skeden.

Pippa Wicks, verkställande direktör på John Lewis, säger:

– Turbulenta tider förvärrar sociala ojämlikheter, och julen är en tid då detta kan kännas tydligast. Det är viktigare än någonsin för vår verksamhet att stå upp och använda vår röst för att göra skillnad där vi kan.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

De 30, 60 och 90 sekunder långa varianterna ackompanjeras av en långsam pianocover av Blink-182s ”All The Small Things”, framförd av Mike Geier för att dra nytta av nostalgin hos människor som växte upp med att lyssna på originalet och nu är i en ålder där de själva skaffar barn.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev