Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Jonatan Unge avskaffar demokratin – i Civil Rights Defenders brädspel

Publicerad: 17 december 2021, 13:40

Bild 1/2  

Var tredje svensk är orolig att Sverige rör sig åt ett antidemokratiskt håll, enligt Civil Rights Defenders. Brädspelet Dictator of Sweden visar hur det kan gå till.


Ämnen i artikeln:

JulkampanjReklamPRCivil Rights DefendersPrime

I brädspelet spelar man om att bevara eller avskaffa Sveriges demokrati genom olika beslut i riksdagen. Kampanjen, som ska samla in pengar till människorättsorganisationen Civil Rights Defenders, har skapats med Prime Weber Shandwick och över 3000 spel har hittills blivit sålda.

– Brädspelet är, förutom ett roligt spel, ett sätt att belysa de antidemokratiska strategier som vi ser internationellt. Vår förhoppning är att det kan få fler att förstå att vi inte får ta den svenska demokratin för given samtidigt som man bidrar till att stötta människorättsförsvarare världen över, säger Anna Magnard, insamlingschef Civil Rights Defenders.

Spelet lanserades i november, när riksdagsledamöter fick chansen att testa spelet. Bland annat Åsa Eriksson (S) och Joar Forsell (L).

– Svenskar är bortskämda med demokrati och tar den för givet. Vår idé var att få folk att sätta glöggen i vrångstrupen, genom att lansera ett brädspel där man tävlar om att bli Sveriges första diktator. I kampanjen återskapade den familjära känslan av 90-talets leksaks- och spelreklam med hjälp av en av de mest bespottade och förlöjligade kreativa resurserna: stockfoton. Glättiga leenden och krystad stämning blev en kontrast till de hårda budskapen, som vi lyfte rakt från spelet, säger Petter Lublin, creative director på Prime Weber Shandwick.

– Så här års är konkurrensen från andra insamlingskampanjer stenhård vilket krävde att vi stack ut. Uttagen balanserar seriositet med lekfullhet, säger Angelica Borch som är ansvarig för samhällskampanjer. 

Enligt Civil Rights Defenders undersökningar är 37 procent av svenskar oroliga över att Sverige rör sig mot att bli mer odemokratiskt, samtidigt som 25 procent uppger att det hade varit positivt om Sverige hade en stark ledare i stället för ett flertal partier.

Kampanjen tas ut i PR, utomhustavlor, i kollektivtrafiken, på sociala medier och i print. På Youtube förklarar komikern Jonathan Unge hur spelet går till, vilket du kan se nedan.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Prime:

Angelica Borch, kundansvarig

Carl Jannerfeldt, Executive Creative Director

Daniel Wahlström, PR-strateg

Inez Härneman, Copywriter

Karl Mattsson, Designer

Maja Strandberg, Projektledare

Petter Lublin, Creative Director

Sebastian Stüben, Planner

Åsa Skyttle, Designer

 

Civil Rights Defenders:

Mikael Ehrlington, Kampanj- och marknadsansvarig

Johan Harlén, Privatinsamlingsansvarig

Anna Magnard, Insamlingschef

Catrin Söderberg, Strategisk kommunikatör

Kristina Wicksell Bukhari, Digital kommunikatör

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.