Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Julkrocken: Skåne Stadsmission gör nyversion av ”Nu är det jul igen” – copyn i Bris kampanj

Publicerad: 25 november 2020, 13:05

Johan T Karlsson (AKA Familjen) har gjort en mörk version av ”Nu är det jul igen” när Skåne Stadsmission kampanjar mot matfattigdom. I förra veckan lanserade Bris sin julkampanj där samma klassiska jullåt har gjorts om till copy för att visa barns utsatthet.


Ämnen i artikeln:

Julkampanj

Förra årets julkampanj från Skåne Stadsmission tonsattes av artisten Nina Persson och Malmömusikern Oscar Johansson. I 2020 års upplaga är det Familjen, som bidrar med sin musik för att uppmärksamma matfattigdomen i Skåne. Han gör det med en finstämd version av klassikern ”Nu är det jul igen” tillsammans med Johan T Karlsson, mer känd under artistnamnet Familjen. 

Skåne Stadsmissions julkampanj är, liksom förra årets, framtagen av Albin Wendel, Lars Larsson och Martin Nilsson på Chimney.

Noterbart är att det inte bara är Skåne Stadsmission som har valt ”Nu är det jul igen” som ledmotiv i sin julkampanj 2020, eller gett låten en ny innebörd för den delen. Sås sent som i förra veckan lanserade Volt sin kampanj för Bris där byrån tog utgångspunkt i den klassiske jullåten för att visa på barns utsatthet under högtiden. För barnrättsorganisationen blev ”Nu är det jul igen” ett grepp för att visa oron inför julfirandet och att julen kan betyda olika saker, för olika barn.

– Det är ett lite speciellt sammanträffande. När vi såg Bris kampanj hade vi redan lanserat vår företagsversion av kampanjen. Vi tog kontakt med Bris direkt och de reagerade mest över slumpen att två hjälporganisationer kom fram till så pass liknande lösningar, säger Eva Emmelin, kommunikatör på Skåne Stadsmission till Resumé.

Månaden innan jul är en period av hård konkurrens för givarorganisationerna. Ett fönster för kampanjkommunikation i syfte att få in bidrag. Även om Skåne Stadsmission och Bris kampanjar för olika syften, matfattigdom respektive utsatta barn i hemmet, är organisationerna alltjämt konkurrenter om givarnas pengar.

Hur ser ni på att ni använder er av samma copy?
– Det är roligare att vara unik så klart. Samtidigt bedömer vi att Johans låt höjer uniciteten i vår kampanj. Det är också två viktiga budskap som jag hoppas kan lyfta varandra. Det var aldrig aktuellt att ställa in kampanjen på grund av detta eftersom det är låten, inte copyn, i fokus.

När Johan T Karlsson (Familjen) fick frågan om han ville göra musiken till Skåne Stadsmissions julkampanj såg han det som en spännande utmaning, och ett ändamål han gärna ville stötta. Att det blev ”Nu är det jul igen” spånades fram tillsammans med kreatörerna på Chimney.

– De tyckte jag skulle testa låten. Jag kände ”det här blir omöjligt” just eftersom den är så hurtig och snabb, nästan hysterisk. Men när vi gick ner i tempo och lade in några mollackord så fick texten faktiskt en helt ny innebörd. Det var en gemensam effort mellan mig och byrån, säger artisten ill Resumé.  

Artisten Johan T Karlsson skrattar till lite när han hör om kampanjkrocken.

– Då har denna blivit de utsattas anthem. Julen är ju en period där dessa problem ställs på sin spets för alltför många.

Bris projektledare Anna Barbier tycker att Skåne Stadsmission har gjort en bra reklamfilm, och blev mest förvånad när det gick upp för henne att en annan hjälporganisation har använt sig av samma jullåt.

– Vi har jobbat på varsitt håll och visste ingenting om att det skulle bli så här. Men det är inte så konstigt när båda ska kommunicera att julen inte alltid är någonting att se fram emot, särskilt inte för den som lever i utsatthet. Vi är jättenöjda med vår kampanj, och de har gjort en jättebra film.

Hur påverkar det er kampanj att de också valt att använda ”Nu är det jul igen”?
– Vi hade gärna varit själva om budskapet så klart. Nu är vi inte de och vi får köpa det. Varken vi eller de kan backa. Det tråkiga är att det är så hård konkurrens på insamlingsmarknaden med väldigt många avsändare kring jul.

Hur kommer det här att påverka era styrkeförhållanden i konkurrensen?
– Jag önskar att jag hade kunnat svara på det. Men det är så många parametrar som spelar in. Men jag vet inte om det kommer att försvaga eller förstärka. Jag vet inte vad de har gjort för medieval, kan tänka mig att det är främst i Skåne och digitalt som vi krockar.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Julkampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.