Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Kakan Hermansson uppmanar andra influencers att lyfta kampen mot hungerpandemin

Publicerad: 7 december 2021, 12:34

Tillsammans med We Effect vill flera svenska influencers skapa en social kedjereaktion av engagemang mot hungerpandemin.


Ämnen i artikeln:

Vi-skogenInfluencer marketingKakan Hermansson

Syftet med kampanjen är dels att samla in pengar insamling, dels att upplysa om hur vi tillsammans kan hjälpa fler att bli självförsörjande, och på så sätt motverka hunger och fattigdom. Kampanjen som endast bygger på förtjänat utrymme har bara gått ungefär halvvägs, men har redan fått stor spridning.

I Hela Sverige mot Hungerpandemin uppmanar utvalda influencers andra profiler att visa engagemang i frågan. Nikki Amini, Karin ”Kakan” Hermansson och Camilla Hamid utgör tillsammans starten på kedjan av engagemang.

Fokus ligger på att ge kvinnor bättre möjligheter att motverka hunger och fattigdom.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.



Humordagen, Musikdagen, Skådisdagen och Sportdagen är några av flera temadagarna som engagerar och ska engagera flertalet välkända ansikten. Valter Skarsgård, Mauri Hermundsson, Sofia Henriksson, Estraden och Mustafa ”Musse” Mohamed är några av personerna som tar täten på respektive dagar. 

För ett par veckor sedan spred till exempel Danny Lam, också känd som TNKVRT budskapet genom att hålla i Aktivistdagen på Instagram som engagerade med reflektioner om hur vi tillsammans kan motverka hungern.

– Att engagemanget i kampanjen bygger på att så många unga influencers lägger ner sin tid och själ känns väldigt fint. Pandemin har slagit extra hårt mot människor som redan är hårt drabbade av bristen på mat. I de delar av världen hungerpandemin har slagit extra hårt kommer det krävas en lång återhämtning och även efter det finns mycket kvar att göra. Men världen är som sagt full av mat och alla som kan borde göra något. Och många av oss i Sverige har den möjligheten, säger Anna Tibblin, generalsekreterare för We Effect och Vi-skogen i ett pressmeddelande.

Som en första del av kampanjen åkte We Effect på en digital resa till Kenya med 150 deltagare från det svenska kooperation. Detta för att få en inblick i pandemins effekter på plats. Där fick medlemsorganistionerna träffa jordbrukaren Veroncia Musaus på en gård i Kimutwa.

Förra årets kampanj vann nyligen IIAB:s Mixx Awards i kategorin Bästa Influencer-kampanj och med ett delvis nytt upplägg siktar organisationen ännu högre i år.

Om kampanjen

Kommande temadagar och profiler som utgör startskott för respektive dag:


• Realitydagen 6 December - Bachelor-Simon och Bachelor-Sebastian


• Modedagen 7 december - Julia och Maya (The Lineup)


• Dansdagen 8 december - Emilio Araya


• Mammadagen 9 december - Sanna Guidetti

• Sportdagen 10 december - Mustafa ”Musse” Mohamed

 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.