Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Kampanj anklagades för religiös appropriering – Ikea ber om ursäkt

Publicerad: 1 Oktober 2020, 08:56

Till höger: en bild från Ikeas kampanj.

En reklamfilm med yogaposer i formen av ett martiniglas, sänglampa eller pall har fått en hinduisk organisation att rikta kritik mot Ikea Australien. Nu ber Ikea om ursäkt – men reklamfilmen går fortfarande att se.


Ämnen i artikeln:

IKEA

I början av veckan gick den hinduiska organisationen The Universal Society of Hinduism ut och kritiserade Ikea Australien, efter en reklamfilm där produkter liknats med yogapositioner. 

– Heminredningsbolag ska inte ägna sig åt religiös appropriering och håna seriösa spirituella utövanden. Yoga ses som ett sätt att föras samman med Gud, ett av sex system inom den hinduistiska filosofin, och syftar till att skapa medvetenhet och renhet av jaget och att nå frigörelse, sade organisationens grundare Rajan Zed till Campaign India i måndags.

Han uppmanade också Ikea att dra tillbaka kampanjen och be om ursäkt, vilket de nu gjort enligt ett pressmeddelande från organisationen. 

– Vi är verkligen ledsna och ber om ursäkt om denna reklam från IKEA Retail Australia har uppfattats som kränkande på något vis. Vi lovar dig att det inte är avsiktligt, skriver Ikeas talesperson Cecilia Stenberg i ett mejl till organisationens grundare Rajan Zed. 

Ikea berättar också att videon inte marknadsförts på sociala medier och att kampanjen inte kommer att återaktiveras. 

Även i Göteborgsposten har Ikea svarat på kritiken. 

”Vi är ledsna om denna reklamkampanj från IKEA Australien på något sätt har upplevts som stötande. Det var inte vår avsikt utan syftet med reklamen var att uppmuntra australiensarna att hitta balans i dessa tider och att göra det i sitt hem, sinne och hjärta. Jämlikhet, mångfald och inkludering är kärnvärden för oss på IKEA och vi strävar efter att vara en kraft för positiv förändring i vårt samhälle”, svarar Ikeas pressavdelning i ett mejl till GP. 

Se Ikea Australiens kritiserade kampanj nedan: 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

IKEA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.