Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Kampanj kallar EM-sponsorer för hycklare: ”Fixa era löneskillnader innan ni säger åt resten av världen”

Publicerad: 27 juli 2022, 11:00

Det brittiska onlinemagasinet Talented Ladies Club har tillsammans med byrån Truant London skapat en kampanj som kritiserar löneskillnader mellan könen hos sex EM-sponsorer.


Ämnen i artikeln:

JämställdhetKampanjNyheterFotbolls-EM

Talented Ladies Club är ett slags onlinemagasin, vars mål är att inspirera och utbilda kvinnor, speciellt mödrar, för att ha lyckade karriärer. I kampanjen vänder man sig till sex sponsorer för fotbolls-EM för damer, och lyfter fram löneskillnaderna i organisationen.

Enligt data från Gender pay gap service, ett verktyg som skapats av den brittiska regeringen, tjänar kvinnor bara 58 procent av en mans lön på Booking.com. På Volkswagen är siffran 85 procent, och på Tiktok 70 procent. Så i kampanjen har man tagit de siffrorna och ändrat namn på turneringen från ”Women's Euros” till ”Women's x cent”, anpassad efter varje företag. Kampanjen har skapats av Truant London.

”Tyvärr verkar det som att många företag idag är mycket mer intresserade av att investera tid och pengar i att främja konceptet med en jämlik värld och dela idealistiska kampanjer som förespråkar rättvisa än de verkar vara i att faktiskt vara rättvisa mot sin kvinnliga arbetsstyrka och betala dem samma lön som män för samma arbete”, skriver Talented Ladies Club i ett pressmeddelande, som fortsätter:

”Oavsett vilket lag som vinner Uefa Women's Euro 2022, så är kvinnor i slutändan förlorare.”

Till Campaign säger Hannah Martin, grundare av TLC, att det är absurdt att företag betalar sina anställda olika men sponsrar damfotboll och pratar om jämställdhet.

– Det är absurt hyckleri att varumärken som stolt sponsrar damfotboll och pratar om jämställdhet tydligen betalar sina egna kvinnliga anställda mindre än sina manliga kollegor. Jag skulle vilja se företag fixa sina egna löneskillnader innan de säger åt resten av världen att behandla kvinnor rättvist, säger hon.

Kampanjen har låg budget och kommer därför synas på organisationens egna sociala medier, och i en liten utomhuskampanj.

I Storbritannien syns löneskillnader mellan kön hos företag med 250 eller fler anställda, via regeringsdatabasen Gender pay gap service. I Sverige finns ingen motsvarande tjänst, men Medlingsinstitutet uppskattar att löneskillnaden mellan män och kvinnor i Sverige ligger på omkring 10 procent till männens fördel.

Bild 1/5  

LÄS OCKSÅ: Stora löneskillnader mellan kvinnliga och manliga copywriters: ”En stor besvikelse” 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.