Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Kampanj med besvikna tjuvar ska visa värdet av grannsamverkan

Publicerad: 18 november 2021, 09:17

Samverkan mot Brott lanserar i dag en omfattande kampanj för att visa att grannsamverkan är den mest effektiva metoden för att minska brottslighet i våra bostadsområden.


Ämnen i artikeln:

OTW

Initiativet Grannsamverkans syfte är att göra bostadsområden mindre attraktiva för brottslig verksamhet genom att boende i området ökar uppmärksamheten , kampanjen ska sprida kunskap om hur man skyddar sig, vilket avskräcker och försvårar för tjuven.

Bakom insatserna står Samverkan mot brott, en organisation bestående av Polisen, Brottsförebyggande rådet, Sveriges Kommuner och Landsting, SSF Stöldskyddsföreningen, Trygg Hansa, Folksam, If, Länsförsäkringar, Dina Försäkringar, Moderna Försäkringar, ICA Försäkring, Villaägarna, Hyresgästföreningen och Riksbyggen. 

– Vi behöver belysa fördelarna med att starta Grannsamverkan med sina grannar. Förutom att det är effektivt så vill visa att det kan vara kul att engagera sig, vare sig man bor i hus eller lägenhet, eller beroende på hur gammal man är, kommenterar Lina Nilsson, ordförande i Grannsamverkan nationella gruppen

Enligt undersökningar sker en genomsnittlig minskning av inbrott med 36 procent i grannsamverkansområden jämfört med 8 procent i så kallade i kontrollområden. 

Kampanjen är framtagen tillsammans med OTW och konceptet utgår från årsmötet där representanter för Sveriges tjuvar, bedragare och skurkar vädrar farorna med att boende organiserar sig för att minska vardagsbrott.

– Det var väldigt roligt att fantisera kring hur skraja tjuvar och banditer blir av att grannar har uppsikt i området, klipper sina häckar och arrangerar trädgårdsdagar. Det finns många positiva saker vi tillsammans kan göra för att direkt öka tryggheten i ett område. Det är just det skurkarna är som mest rädda för, säger David Bexelius, OTW i en kommentar.

 

 

Arbetsgrupp

OTW

Kundansvarig: Filip Sandén

Konceptidé och regi: David Bexelius

Projektledare: Martina Håkansson

DOP: Pär Eliasson

Redigering: Katja Norsebäck

 

 

Ämnen i artikeln:

OTW

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.