Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Kampanjade på egna medarbetare – då sköt ansökningarna i höjden

Publicerad: 24 oktober 2022, 12:22

PWC testade ett nytt grepp och kampanjade på deras egna medarbetares vardag som en del av rekryteringen

Foto: Pressbild

Revision- och rådgivningsföretaget PWC behövde anställa och bestämde sig för att ta et nytt grepp. De kampanjade på sina egna medarbetares vardag – och det gav resultat: ”Vi är oerhört nöjda med effekten av kampanjen”.

Ämnen i artikeln:

PwcKampanjRekryteringNyheter

JW


Under PWC:s förflyttning till mer rådgivande verksamhet behövs fler talanger. Och framförallt fler med olika bakgrund. 

– Vi lägger också större fokus på lösningar av komplexa samhällsutmaningar. För att kunna nå hela vägen behöver vi medarbetare med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv. Budskapet landade därför i: ”Vilket perspektiv kan du bidra med?”, säger Johan Eriksson, kommunikationschef på PWC.

Därför testade de ett nytt grepp och kampanjade på deras egna medarbetares vardag som en del av rekryteringen. Medarbetarna lyftas upp och medverkade i alla bilder, annonser och filmer. Kampanjen lanserades samtidigt brett både digitalt och via digitala annonsplatser på centrala mötesplatser i främst Stockholm, Göteborg och Malmö, samt på centralstationer och flygplatser. Kampanjen gick även i PWC:s sociala medier med särskilt fokus på bland annat LinkedIn.

– Eftersom PWC söker många olika kompetenser var det givet med en bred annonsering, kompletterad med riktad annonsering mot specifika målgrupper och kompetenser. Vi valde att dela upp kampanjen i två olika faser. En innan sommaren och sedan en uppföljning direkt efter, då vi vet att många funderar över den egna jobbsituationen, säger Johan Eriksson.

I ett pressmeddelande berättar de nu att kampanjen betalade för sig. Bolaget uppger att den nådde en räckvidd på tre miljoner unika personer i Sverige, och gav 25 000 nya besökare på deras sajt.

– Vi är oerhört nöjda med effekten av kampanjen. Det handlar om 33 procent fler ansökningar jämfört med året innan. Men viktigast av allt är att antalet slutförda rekryteringar har ökat med hela 45 procent, säger Johan Eriksson. 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev