Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Kampanjar för dammsugare gjord av återvunnen plast: ”Decided to make my life suck forever”

Publicerad: 19 Oktober 2020, 11:02

Under ett år har Stena Recycling och Electrolux arbetat med att ta fram en dammsugare gjord av 100 procent återvunnet material. Nu lanseras ”Made To Be Re-Made”, bland annat med en talande dammsugare – som sticker ut i b2b-kategorin.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetB2B

Projektet med Electrolux är den tredje delen i Stena Recyclings Re-Made-serie där varumärket som expert på återvinning, resurser och design för återvinning arbetar med omställning tillsammans med större kunder. Tidigare kampanjer har vi gjorts med Volvo Cars och SKF.

Den här gången handlar det om en dammsugare som till 100 procent är tillverkad av återvunnen plast. Sedan tidigare finns produkter i kategorin som delvis är gjorda av återvunnet material där det oftast handlar om spillmaterial från industrin som man har använt. Den här gången kommer plasten från prylar som har använts och kastats för återvinning.

Projektet är genomfört på den svenska marknaden med hårtorkar, datorer och dammsugare som har malts ner och omvandlats till ny plastråvara som sedan har blivit delar till en ny dammsugare. Kampanjen, som är framtagen tillsammans med Stendahls, lanserades i Sverige, Norge, Finland och Polen i slutet av förra veckan. Den här veckan står Danmark på tur. 

Medieval är print, filmer, sociala medier, kampanjwebb med mera. Stena Recycling gör även gemensam pr tillsammans med Electrolux (som går ut med detta internationellt). Vid sidan av en humoristiska filmen för sociala medier där en engelskspråkig voice som inleds med orden:

”My friends use to tell me that life sucks, and then you die. But then Electrolux and Stena Recycling decided to make my life suck forever”

Jobbar bolaget mer kunskapsintensivt på andra håll.

– Vi visar på processen i andra kanaler på vår webb där vi intervjuar både chefer och experter som jobbat i projektet. Det är också del av kampanjen men det är inte huvudbudskapet. Det som är viktigt för oss är att visa på konkreta resultat. Skapa en förståelse för att det är möjligt att förflytta oss mot en mer cirkulär framtid, säger Lovisa Andersson, head of corporate marketing development, på Stena Recycling till Resumé och fortsätter:

– Vi vill inspirera och visa vad som är möjligt. Att vi i svensk industri faktiskt kan få fram produkter helt baserade på återvunnet material. Det är storheten i projektet. Nyckeln är samarbete. Ingen av oss kan åstadkomma cirkulära materialflöden på egen hand. Sen har vi tekniskt avancerade processer och mycket expertis som gör det möjligt,

I sina kanaler delar Stena Recycling med sig av sin expertis och kunskap i form av tips kring design för återvinning, osv. Bland annat arrangerar bolaget eventet Circular Initiative där beslutsfattare bjuds in för att diskutera dessa frågor. Circular Initiative startades 2019 av Stena Recycling tillsammans med Investor samt partnerföretagen ABB, Electrolux, Combitech och Stora Enso.
Hur utnyttjar ni växelverkan i externa/interna kanaler i den här kampanjen?
Våra medarbetare är i stor utsträckning värdedrivna. Många känner stor stolthet för det vi åstadkommer och delar i sina kanaler. När vi gör den här typen av kampanj spelar våra medarbetare en viktig roll och därför lägger vi stor vikt vid att engagera alla så de är med och sprider kampanjen genom att vara aktiva och dela innehållet.  

– Kampanjen innehåller flera filmer som var och en ska göra sitt jobb. En kort och charmig reklamfilm skall locka till att vilja veta mer. Väl på kampanjsidan på webben hittar man tre filmer som beskriver vår resa tillsammans Electrolux mer i detalj – allt från hur idén föddes till hur arbetet faktiskt gick till.

Huvudbudskapet i ”Made to be re made” är att bolaget tillsammans med sina partners skapar cirkulära materialflöden och på så vis bidrar till hållbara affärer.

– I samarbetet med Electrolux har vi lyckats komma längre än vi kunde drömma om. Än så länge är det en prototyp i begränsad upplaga, men tillsammans har vi visat att det faktiskt går att göra verklighet av visionen.  Det är en viktig milstolpe på vägen mot cirkulär ekonomi.

Arbetsgrupp/Stendahls

Art Direction Henrik Gustafsson

Copy Mikael Andersson

Kundansvarig/PL Marie Wümer

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

HållbarhetB2B

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.