Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Kampanjbilden blev en global snackis – av helt fel anledning

Publicerad: 17 September 2020, 09:14

Står det inte anal? Ajdå, den här missen av den malaysiska streamingplattformen iQIYI blev lite extra olycklig och svår att missa för mottagaren. Inte minst när kampanjbilden var tänkt att fira årsdagen av den malaysiska federationen.


Den 16 september upprättades den malaysiska federationen när Malaya, norra Borneo, Sarawak och Singapore blev en enda stat. I förra veckan gick en av landets streamingaktörer iQIYI ut med en poster i sociala medier för att uppmärksamma högtidsdagen.

Med kampanjbilden marknadsförde också plattformen sitt lokalt producerade innehåll där en del av utbudet hade tillgängliggjorts gratis för tittarna. På bilden syns skådespelarna Luqman Hafidz och Tosh Chan tillsammans med badmintonspelaren Lee Chong Wei.

Enheten gav varumärket ett oanat stort global genomslag, som varken var beräknat eller särskilt önskat.

Reklambilden var tänkt att sprida budskapet ”Anak Malaysia” som betyder Malaysias barn. Men eftersom copyn sammanflätades med ett grafiskt tryck föreställande den malaysiska flaggan läste de flesta mottagare budskapet som ”Anal Malaysia”

Under en vecka har bilden cirkulerat på sociala medier världen över vilket till slut tvingade fram en förklaring från iQIYI, med viss självdistans.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.