Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Kampanjen ”Bry dig om en annan mamma” fyller tio år – ska inspirera andra byråer att ta efter kampanjupplägg

Publicerad: 28 Februari 2020, 13:12

Armbanden blir en symbol för att uppmärksamma ett allvarligt samhällsproblem.

Foto: Strateg Agency

Strateg agency arrangerar kampanjen ”Bry dig om en annan mamma” för att uppmärksamma mäns våld mot barn och kvinnor i nära relationer. Kampanjen utförs ideellt och är ett initiativ för att dels skänka pengar till Kvinnohuset i Örebro samt för att motivera andra byråer om att genomföra en liknande kampanj på sina orter.


Ämnen i artikeln:

Strateg

Kvinnohuset i Örebro går för tionde året i rad ut med kampanjen ”Bry dig om en annan mamma”, framtagen av Strateg. Kampanjen avser till att uppmärksamma ett viktigt samhällsproblem och har under den nioårsperiod framförts på olika sätt.

När den första upplagan av kampanjen arrangerades såldes gåvokort där folk via sms kunde skicka in sitt bidrag till kampanjen. Allteftersom valde byrån att sälja knappar innan byrån valde att övergå till att sälja armband för att uppmärksamma kampanjens tema.

Strateg poängterar betydelsen av att en kampanj ska få så kallat ”ringar på vattnet” för att kampanjens exponering ska bli effektiv.

– Örebroarna har varit väldigt engagerade och de köper, sprider och visar armbanden för varandra. Idén med kampanjen är att lokalbefolkningen ska inspirera varandra att bidra till kampanjen, säger Yvonne Andersson, art director på Strateg.

Byrån har exponerat sina budskap via sociala medier, på sin hemsida, via Närkes Allehanda och via reklamexponering på bussar. På senare år har även det lokala fotbollslaget Örebro SK valt att engagera sig i kampanjen. 

– ÖSK har de senaste åren valt att stötta kampanjen mer och mer. Det är tredje eller fjärde året som klubben valt att dedikera en match för kampanjen. Klubben har bland annat bytt ut småbarnen som marscherar tillsammans med spelarna in på plan strax innan avspark mot kvinnor. Klubben har även valt att sälja våra armband på ÖSK:s hemmaarena Behrn Arena och det är precis detta vi vill med kampanjen, att folk engagerar sig, säger Yvonne Andersson.

Även om kampanjen är utformad och etablerad i Örebro så är byrån angelägna om att andra byråer runtom i landet ska ta efter konceptet.

– Vi trycker på det här konceptet att andra gärna får sno vår kampanj eftersom vi gjort ett gediget grundarbete med kampanjupplägget. Vi delar gärna med oss av hur vi tänkte och vad som funkar bäst eller sämst, avslutar Amanda Granlund, projektledare på Strateg. 

Kampanjen arrangeras i Örebro under majmånad.

Patrik Karlsson

Praktikant

patrik.karlsson@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Strateg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.