Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Kampanjen som ska bygga förståelse för SSAB:s storsatsning på fossilfritt stål

Publicerad: 31 maj 2021, 09:16

Initiativet Hybrit spås minska Sveriges koldioxidutsläpp markant med upptill 10 procent. Projektet är ett samarbete mellan SSAB, LKAB och Vattenfall.


Ämnen i artikeln:

SSABForsman & Bodenfors

Initiativet Hybrit har kallats för en av de största nyheterna inom svensk industri på många år. I ett gemensamt projekt mellan SSAB, LKAB och Vattenfall har parterna gått samman för att tillverka fossilfritt stål. Ståltillverkning släpper på grund av sitt beroende av kol ut stora mängder koldioxid, men genom att istället driva tillverkningen med vätgas hoppas SSAB att till 2026 kunna sälja ett fossilfritt stål. 

Nu går SSAB ut i en konsumentkampanj för att uppmärksamma allmänheten på hur stål finns överallt i vår vardag, och på så sätt skapa förståelse för hur stort hybrit-projektet är. I kampanjen lyfter SSAB fram produkter som många uppfattar som hållbara, till exempel vindkraftverk och elbilar, men som har det miljöskadliga stålet som grundkomponent.

– Vårt mål med kampanjen är att göra människor medvetna om det dolda koldioxidavtrycket och den viktiga roll som stål spelar i det moderna samhället. Självklart ser vi cyklar, vindkraftverk eller elbilar som miljövänliga. Men ståltillverkning står faktiskt för 7 procent av alla globala koldioxidutsläpp, säger SSABs kommunikationschef Viktoria Karsberg.

Kampanjen är framtagen av Forsman & Bodenfors och kommer att gå under hela juni. Huvudfokus kommer att ligga på digitala kanaler.

– Mediestrategin är brett inriktad för att skapa stor räckvidd, med huvudfokus på digitala plattformar. Ett digitalt fokus gör också att vi kan rikta in oss på människor som är mer engagerade i klimatförändringar och vår lösning, säger Fredrik Thor, chef för corporate brand and marketing på SSAB.

– Vi vill lyfta fram stålets osynliga klimatpåverkan genom att utmana hur människor ser på klimathjältar. Med en nästan underhållande twist vill vi med den här kampanjen öppna upp konversationen om det kommande fossilfria stålet från SSAB, säger John Bergdahl, creative på Forsman & Bodenfors.

Bild 1/2  

Arbetsgrupp Forsman & Bodenfors

Art Director: John Bergdahl

Copywriter: Joakim Labraaten

Designer: Sara Lemchen

Account Director: Ola Spännar

Account Manager: Helen Johansson  

Planner: Carl-Johan Schultz 

Strateger: Hans Andersson, Bjarne Darvall

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

SSABForsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.