Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Kampanjen Svenska Skogen tilldelas greenwashing-pris

Publicerad: 24 oktober 2022, 13:38

”Svenska Greenwashpriset 2022” gick till kampanjen Svenska skogen.

Foto: Pressbild

Greenwashing har uppmärksammats stort av både varumärken och konsumenter det senaste året. Nu tilldelas kampanjen Svenska Skogen årets ”Svenska Greenwashpriset”: ”De gröna orden stämmer inte överens med handlingarna.”

Ämnen i artikeln:

HållbarhetKampanjNyheter

JW


Bara ris och ingen ros delas ut av organisationen Jordens vänner under organisationens årliga tävling Svenska Greenwashpriset. Priset går till företag, organisationer eller makthavare som skapat sig en överdrivet grön image med hjälp av vilseledande marknadsföring. Av de nominerade som i år gick vidare till omröstningen var gruvbolaget Beowulf Mining, pr-kampanjen Svenska Skogen och svenska staten.

LÄS OCKSÅ: Marknadsförare oroliga för att anklagas för greenwashing 

Priset kammades hem av pr-kampanjen ”Svenska Skogen” som är skapad av Svensk Skogskommunikation AB som består av branschorganisationerna LRF Skogsägarna och Skogsindustrierna, enligt Jordens vänner.

– Svenska Skogen anstränger sig genom påkostade och missvisande PR-kampanjer för att framställa skogen som artrik och sprudlande av liv samtidigt som bolagen bakom Svenska Skogen orsakat ödeläggelse av våra skogar. Att så många röstade på kampanjen indikerar att skogsindustrin inte kan gömma sig bakom gröna pr-kampanjer. Istället för att spendera långt över 135 miljoner på grön marknadsföring bör de resurserna riktas mot att ställa om skogsindustrin så att den slutar utgöra ett hot mot den biologiska mångfalden och helt låter bli att bruka skyddsvärd skog, säger Jordens vänners ordförande Nastaran Zargari i ett pressmeddelande.

I slutet av förra året avslöjade Dagens Nyheter dessutom en rad fel i kampanjen. Kampanjen visade en bild på en skog som inte var en så kallad produktionsskog, dessutom låg den i ett naturreservat och som grädde på moset var det inte ens en svensk skog utan var belägen i ett naturreservat i Kanada. Svensk Skogskommunikations kommunikationsdirektör Åsa Bihl ville inte ställa upp på en telefonintervju med Dagens Nyheter. I ett mejl svarade hon istället:

”Bilden sattes av misstag av vår underleverantör, vilket därefter åtgärdades. Sådant som händer ibland. Självklart ska det vara svensk skog när det är det vi pratar om!”

LÄS OCKSÅ: Greenwashing allt mer frekvent – så förändrar ny praxis spelreglerna för hållbarhetsmärkningar 

Nastaran Zargari understryker att greenwashing är ett problem:

– Stater och företag bär ett stort ansvar för att vi ska nå klimatmålen och behöver vara transparenta angående sina produktionskedjor. Årets greenwashnomineringar visar på att det fortsätter att brista från många aktörers håll vad gäller ansvar och kommunikation. De gröna orden stämmer inte överens med handlingarna. Greenwashing är ett allvarligt problem som sätter käppar i hjulet för klimaträttvisa.

Hela motiveringen:

”2022 års vinnare av Svenska Greenwashpriset, pr-kampanjen Svenska Skogen (skapad av Svensk Skogskommunikation AB som består av branschorganisationerna LRF Skogsägarna och Skogsindustrierna), menar att det är bra för klimatet att skogen brukas enligt dagens modell. Modellen handlar till stor del om att skapa kalhyggen och monokulturer, vilket gör att arter dör ut i en rasande takt och raderar skogens viktiga funktion som kolförråd. I motsats till vad den här pr-kampanjen försöker hävda, så motverkar dagens skogsbruk klimatmålen. Svenska Skogen har under många år lagt mångmiljonbelopp på en kampanj som är ett skolexempel på greenwashing eftersom den påstår att ökat skogsbruk enligt rådande modell skulle vara klimatsmart. Dessa pengar hade istället kunnat användas till att ställa om skogsbruket till att bli klimatsmart på riktigt. Därför är Svenska Skogen en värdig vinnare av Svenska Greenwashpriset 2022.”

Källa: Jordens vänner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev