Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Kampanjens mörka budskap maskeras som bostadsannons: ”Oerhört stark”

Publicerad: 11 februari 2022, 10:18

”Med den här kampanjen vill vi hjälpa fler kvinnor till en ny framtid fri från mäns våld. Det behövs fler säkra boendelösningar nu för att rädda liv”, säger Olga Persson, förbundsordförande på Unizon.

Foto: Gullers/Pressbild

En bostadsannons med de typiska mäklarklyschorna men med budskapet att våldsutsatta situation har svårt att hitta ett skyddat boende. Det budskapet levererar Unizon i ett kampanjsamarbete med Gullers.


Ämnen i artikeln:

KampanjNyheterGullers GruppBlocket BostadAnnons

En bostadsannons med en mäklares typiska språk men istället för att beskriva en vanlig lägenhet, målas våldsutsatta kvinnors hemsituation upp. Unizon, riksförbundet för över 130 kvinnojourer, hoppas med annonsen att skina ett ljus på att tusentals kvinnor i Sverige idag tvingas välja mellan hemlöshet och våld. 

Unizons kampanj ”Oslagbart läge” har redan gått upp live bland annat med en annons på Blocket Bostad, och i samband med denna uppmanas allmänheten att skriva under ett upprop riktat mot kommuner och privata bostadsbolag att erbjuda förtur för våldsutsatta kvinnor i bostadskön. 

– Dagens statistik talar sitt tydliga språk. Det är för svårt för våldsutsatta kvinnor att hitta någonstans att bo, såväl tillfälligt som permanent. Med den här kampanjen vill vi hjälpa fler kvinnor till en ny framtid fri från mäns våld. Det behövs fler säkra boendelösningar nu för att rädda liv! Det kräver fungerande förturssystem i alla kommuner, hos privata hyresvärdar och nationell samordning i bostadspolitiken. Och det behövs stöd till våra skyddade boenden dit kvinnor kommer akut, säger Olga Persson, förbundsordförande på Unizon.

”En oerhört stark kampanj”

Gullers Grupp har tagit fram kampanjen. 

– Vi vill sätta den här frågan i dess rätta kontext, och för många sin tryggaste plats – sitt eget hem. Där vi skapar en krock mellan förväntningarna de flesta har på sin egen hemsituation, och den otroliga utsatthet tusentals kvinnor och barn i Sverige står inför idag, säger Helena Baude, Art Director på Gullers Grupp och en av kreatörerna bakom idén. 

– Det är en oerhört stark kampanj som är både känslomässig och smart, och när vi fick frågan om vi ville bidra med vår plattform för att hjälpa till att uppmärksamma den svåra bostadssituation som många våldsutsatta kvinnor och barn hamnar i så kändes det självklart, säger Ebba Rosencrantz, pressansvarig på Blocket Bostad.

Kampanjen ”Oslagbart läge” består bland annat av en kampanjsida där upprop och mäklarprospekt återfinns, en bostadsannons på Blocket Bostad och inlägg i sociala medier. Som en del av kampanjen kommer också ett seminarium om bostadsfrågan på Sveriges största jämställdhetskonferens Forum Jämställdhet äga rum. 

Arbetsgrupper:

Unizon 

Olga Persson, förbundsordförande 

Rebecka Andersson, generalsekreterare 

Nina Ljungberg, pressekreterare 

Henny Bucht, pressekreterare. 

Gullers Grupp: 

Johan Järnesund – Kundansvarig/Projektledare 

Helena Baude – AD 

Elin Sjöstrand, Nina Lee – Copywriter 

Michael Fredman – Fotograf, Motion Designer 

Adam, Olsson, Utvecklare 

Stina Wernersson – PR strateg 

Joel Callegari – Digital strateg 

Alda Cripljanin – Original 

Anna Hagenstam – Produktionsledare

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.