Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Kampanjkrock: Prime lanserade slumpgenerator för Sverigesemestern två veckor efter landsortsbyrå

Publicerad: 3 Juli 2020, 13:56

You Are Here tog fram plattformen svemester.se där besökarna slumpas fram till resmål inom Sverige. 16 dagar efter lanseringen senare släppte Prime slumpgeneratorn ”Roadtrip Roulette” där användarna tipsas om oväntade besöksmål på 23 svenska destinationer. ”Det är alltid oturligt när det blir så och väldigt tråkigt”, säger Primes Petter Lublin.


Ämnen i artikeln:

PrimeSverige

Det här är historien om hur en landsortsbyrå och en av Sveriges största byråer lanserar två identiska kreativa lösningar på hur besöksnäringen kan dra nytta av svensk semester i coronatider med 16 dagars mellanrum. 

Den ena ett pro-bono-projekt utan uppdragsgivare. Det andra ett skarpt projekt för 23 av Sveriges främsta destinationer. 

Den 1:a juni lanserade You Are Here i Nyköping, som har många kunder i besöksnäringen, en kampanj för att ge dem ett mervärde i en speciell tid och bidra till svensk turism. Kampanjen kommer i form av en slumpgenerator på svemester.se/ där besökarna kan hitta besöksmål som överraskar dem och också bidra med nya destinationer i verktyget. 

Enligt byråns vd Jonas Ingre har You Are Here (en byrå med åtta anställda) lagt uppskattningsvis 100 timmars icke-arvoderat arbete på att ta fram plattformen. Byrån har fått in många tips på associationer och uppmärksammats i branschtidningen Turismnytt den 13 juni med omdömet den ”smartaste sajten”.

Den 16 juni släppte SNDMO (Swedish Network of Destination Management Organisations) som organiserar 23 av Sveriges främsta destinationer en ny kampanj framtagen av Prime. I en av enheterna, kampanjsajten Roadtrip Roulette, kan besökaren klicka sig igenom slumpmässigt utvalda ”oväntade” destinationer. 

– Även om ingen av de 23 destinationerna eller byrån har hört talas om Svemester.se så kan man ändå fundera kring vad man som kund får betala för en idé på en av Sveriges största byråer i Stockholm, som utvecklats tidigare, ideellt och med samma syfte, säger Jonas Ingre.

– Det är möjligt att det är en slump och bra idéer kan dyka upp samtidigt, inte minst som landskapet för besöksnäringen ser ut som den gör just nu när många semestrar i Sverige.  Men någonstans borde den ha dykt upp under researchen, då kanske vi hade kunde gjort något bra tillsammans för branschen.

Rouletten som Prime tog fram för de 23 destinationerna var en del av en större kampanj för SNDMO kopplad till semester i Sverige som synts i flera kanaler, bland annat utomhus. Kampanjen togs fram under kort tid då förutsättningarna ändrades när restriktionerna släppte. Det huvudsakliga syftet var att stimulera till resande inom Sverige. 

Primes creative director Petter Lublin

– Vi visste att den här sommaren inte skulle bli som alla andra och lösningen blev då att vända på perspektivet och se det oväntade som något positivt, det var grundidén. Att omfamna det oväntade och uppmuntra till att det faktiskt kan vara något bra med att saker inte blir som man har tänkt sig. 

– Rouletten blev ett enkelt format för att slumpa fram tips från de olika regionerna. Idén var utvecklad och klar redan innan svemester lanserades. 

Hur ser du på svemester.se i relation till er slumpgenerator?
– Det är samma typ av idé och två lösningar som har landat väldigt nära varandra. Det är alltid oturligt när det blir så och väldigt tråkigt. 

– Eftersom idéarbetet och produktionen redan var klar innan lanseringen av svemester fanns det ingen möjlighet att den kunde dyka upp i researchen. 

Hade ni stoppat rouletten om ni hade You Are Heres slumpgenerator innan lanseringen?
– Nej, både vi och kunden ser det som positivt när två saker gemensamt stimulerar till resande.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

PrimeSverige

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.