Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Kampanjtät jul för Carola – släcker tusen juleljus för Eon

Publicerad: 6 december 2021, 09:45

”Nu tändas tusen juleljus” skrivs om och får ny, tankeväckande, betydelse i Eons julkampanj med Carola. Bakom kampanjen står BBDO Nordics.


Ämnen i artikeln:

EonBBDO NordicsCarola

 

När kylan och mörkret bryter in drar vintern upp energikostnaderna på våra nordliga breddgrader. Eon vill försöka göra svenskarna lite mer energismarta och låter artisten Carola Häggkvist sjunga in en nyinspelning av en riktig julklassiker, som nu fått den nya titeln ”Nu tändas (och släckas) tusen juleljus”. Det är inte den enda kampanjen som artisten är aktuell med just nu. I förra veckan rapporterade Resumé om hennes medverkan i SBAB:s säsongsavslutning av ”Boendeekonomi är jättekul”.


Kampanjen är en del av varumärkets hållbarhetskommunikation och arbete med att förmå kunderna att minska sin elkonsumtion. Detta på en energimarknad där elpriset har nått nya rekordnivåer. Julen räknas också till en av årets mest energiintensiva perioder.

Carola sätter frågan på agendan genom att delar av jullåten har skrivits om för att få fram ett enkelt men viktigt energispartips inför julen.

Kampanjen är framtagen tillsammans med BBDO Nordics.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

”Att källsortera och spara vatten har blivit en självklarhet för mig, men jag lär också mer och mer om elförbrukningen och vad den betyder. En av de absolut enklaste sakerna man kan göra här är att släcka lampan när man lämnar ett rum”, berättar Carola själv på sin Instagram.

I musikvideon svävar Carola genom hemmets rum där stämningsfull julbelysning tänds upp bakom henne. Två tredjedelar in i filmen vänder handlingen och den överdådiga belysningen börjar successivt att släckas ner. 

– Att höra Carola sjunga om kilowatt var både märkligt och mäktigt. Hon är ju trots allt en av de absolut största vi har, säger Mathias Svensson, copywriter på BBDO Nordics i ett pressmeddelande.

LISTA: Resumé sammanfattar jul kampanjerna här.
 

 

Arbetsgrupp:

E.ON

Anna Bartholf, Head of Brand & Marketing

Louise Eklund Robinson, SR Brand Manager

Lotta Olsson, Campaign Manager

BBDO Nordics

Mathias Svensson, Copywriter

Karl Arildsson, Creative Lead & Art Director

Anders Nikka, Graphic Designer

Simona Karlsson, Project Lead

Christoffer Peterson, Business Lead

Produktionsbolag: Makeriet

Regi: Martin Åkerhage

DoP: Josua Enblom

Producent: Ville Olin

Mediabyrå: Publicis

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

EonBBDO NordicsCarola

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.