Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Kan tvingas sluta jämföra Oatly med mjölk – frågar konsumenterna om de är dumma

Publicerad: 16 Februari 2021, 09:47

Oatly lanserar sin första europeiska kampanj med budskapet ‘Are You Stupid?’ som ett svar på Europaparlamentets tilläggsförslag 171, som bland annat innebär begränsningar i marknadsföringen. Du får också chansen att göra ett dum-test.


Ämnen i artikeln:

Oatly

Enligt förslaget 171 är Oatlys nuvarande förpackningar och marknadsföring av mjölkalternativ ”vilseledande”, och intressenter såsom Europeiska mejeriförbundet har lobbat för större skillnader mellan mejeriprodukter och växtbaserade alternativ. Om tilläggsförslaget går igenom kan det bli olagligt för växtbaserade produkter att referera till mejeriprodukter, något som har varit nav i Oatlys marknadsföring. 

Resumé har tidigare uppmärksammat hur Oatly har använt sig av flera influencers för att sprida den aktuella kampanjen, bland annat svensken Dag Tolstoy.

Den nya kampanjen syftar till att slå tillbaka mot kritikerna genom att be allmänheten att bekräfta att de vet skillnaden mellan växtbaserade och mejeriprodukter.

– Det är en sak för oss på Oatly att veta vilken påverkan tilläggsförslag 171 kan ha på människor som försöker välja växtbaserade livsmedel, men vi ville prata direkt med de människor som kommer att drabbas av förslaget - vanliga människor - för att förstå huruvida AM 171 verkligen är i deras bästa intresse eller inte, säger Oatlys planeringschef Tobias Norström till Marketing Week

Den brittiska lanseringen av kampanjen omfattar digitala medier, sociala medier, influencer marketing och pr. Oatly har också skapat ett ”Är du dum?-test” där konsumenterna får se om de kan se skillnaden mellan mejeri- och växtbaserade produkter.

Oatly lanserade sin första tv-kampanj på den brittiska marknaden under förra månaden som också tog spjärn mot mjölkindustrin.

Om tilläggsförslag 171

Sedan 2013 får termer som mjölk, smör, ost och yoghurt bara får användas för produkter som kommer från mjölkdjur enligt en EU-lag. 171 hänger samman med dessa regler. Det innebär att ”imitation eller anspelning” av/på kommer förbjudas. En strikt tolkning innebär att det bland annat blir svårare för exempelvis Oatly att jämföra sig med mjölkprodukter exempelvis i marknadsföringen. 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Oatly

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.