Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Kavall i nytt kommunikationskoncept – släpper knapp att användas vid oplanerade middagar

Publicerad: 23 november 2022, 08:30

Kavalls nya knapp, som när du trycker på den inte bara väljer vad du ska laga, utan även levererar alla ingredienser du behöver på bara några minuter.

Med Kavalls nya koncept och identiteten vill man att kunderna ska fokusera på att leva ”oplanerat” snarare än att hänga vid kassan eller köa till matbutikerna.

Ämnen i artikeln:

NyheterMargaux DietzBBDO Nordics

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


Tidigare har Kavall, den digitala matbutiken uppmärksammats för att de rekommenderat kunderna en veckomeny efter kundernas DNA-test. Margaux Dietz var en av profilerna som backade upp kampanjen.

Läs mer här: Techbolagen i gemensam kampanj 

Under hösten har Kavall tillsammans med kommunikationsbyrån BBDO Nordics skapat ett nytt kommunikationskoncept och en helt ny grafisk profil, som ska ge varumärket en skjuts både kännedom- och attitydmässigt.

Nu lanserar Kavall en knapp.

Den uppkopplade Oplanera-knappen testas just nu av utvalda kunder. När beslutströttheten slår till kan konsumenten trycka på knappen. Därefter slumpas ett recept ut och allt du behöver för att tillaga middagen levereras till din dörr på 10 minuter av Kavalls cykelbud.

”Allt har gått otroligt snabbt sedan Kavalls start. I början var det främst stort fokus på de operativa delarna och att växa organiskt, varumärket fick komma lite sekundärt. I linje med att jag tillträde så påbörjade vi ett omfattande varumärkesarbete och vi har nu landat i ett nytt uttryck som känns helt rätt för Kavall och som urskiljer oss på en hårt konkurrensutsatt marknad”, säger Sandra Modée, marknadschef på Kavall sedan juli. I dag erbjuder Kavall kunder i Stockholm, Göteborg och Malmö leverans under 10 minuter. 

”Vi erbjuder egentligen våra kunder frihet. Frihet att kunna vara lite mer oplanerad och frihet att kunna lösa en av vardagens mest tidskrävande men inte alltid så lustfyllda utmaningar – matplaneringen. Sådana frihetsglimtar tror vi på Kavall gör livet lite mer spontant och skönare och därför vill vi att hela varumärket och vår kommunikation ska genomsyras av den idén”, berättar John Tengberg, vd och medgrundare av Kavall.

Allt från beställning via appen till leveransbudens klädsel ska bytas till en enhetlig visuell identitet för att stärka varumärket och skilja sig från övriga aktörer på marknaden. Logotypen är gjord av Dan Bunnskog, designer på BBDO med hjälp av Göran Söderströms typografi. 

”Vi vet att våra kunder gärna vill laga mat samt äta bättre. Men vardagen kommer emellan och som resultat äter vi sämre än vi vill. Vårt mål är att på studs kunna svara på frågan ”Vad ska jag äta ikväll” genom att på 10 minuter leverera en lösning. Vår idé är inte allt behöver vara så bråttom, utan att man ska kunna ägna mer tid åt det man verkligen vill, i stället för att låta matplaneringen ta upp för mycket av vår tid”, tillägger Sandra Modée,

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev