Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Kicks först i Sverige med AI-app för hudvård

Publicerad: 21 april 2022, 11:15

kicks först med AI-verktyg

Kicks lanserar ett AI-verktyg för hudvårdsanalys, tanken är att kunderna ska få hjälp genom verktyget. Metoden beskrivs som banbrytande och Kicks blir först ut i Sverige av skönhetskedjorna med den här typen av hjälpmedel.


Ämnen i artikeln:

Kicks

– Som ledande skönhetsaktör vill vi alltid ligga i framkant och driva den digitala transformationen inom branschen och att konstant vidareutveckla kundupplevelsen. Att stärka både kundnöjdhet och lojalitet, är avgörande för att vi som bolag ska kunna vara fortsatt konkurrenskraftiga. Att erbjuda en personlig och guidande köpupplevelse oavsett kanal är också centralt i vår omnikanalsstrategi, därför kan även våra skönhetsexperter i butik kan dra nytta av Kicks skin analytics via iPads, säger Freddy Sobin, vd på Kicks.  

Med hjälp av AI-verktyget får kunden hjälp att upptäcka och hitta produkter som är anpassade utifrån hudtillstånd och behov. AI-verktyget analyserar huden baserat på kundens selfie i kombination med svar på frågor om vilket resultat man önskar uppnå. 

Ett antal externa faktorer, som luftkvalitet, UV-index och luftfuktighet, som påverkar huden vägs också in i analysen. Kunden får individuella produktrekommendationer för såväl sin dagrutin som nattrutin, där hen själv kan välja relevant prisnivå.

– Vi är mycket glada över att Kicks som första bolag i Norden tar ledarskapet i att personalisera kundupplevelsen med stöd av Revieve’s AI-drivna lösning. En lösning som i dag redan används av ledande skönhetsaktörer och återförsäljare på fem kontinenter. Tillsammans med Kicks vill vi bana väg för digital transformation inom skönhetsbranschen där vi använder teknikens kraft för att upptäcka och erbjuda skräddarsydd skönhet baserat på kundens behov, säger Sampo Parkkinen, grundare och vd på Revieve. 

Kicks nya verktyg Kicks skin analytics, finns tillgängligt på kicks.se i april och är ett samarbete med Revieve.

Steg för steg - så här fungerar KICKS AI-verktyg för hudanalys: 

1. Kunden svarar på ett antal frågor om sig själv och sin hud samt vilket resultat man vill uppnå. 

2. Kunden tar en selfie (valfritt). 

3. Hudvårdsanalys genomförs baserad på kundens selfie och svar. Platsdata för att utvärdera luftkvalitet, UV-index och luftfuktighet vägs också in i analysen. Det eftersom det är faktorer som också påverkar hudtillståndet. 

4. Baserat på hudvårdsanalysen får kunden en skräddarsydd och heltäckande hudvårdsrutin bestående av produktrekommendationer både för dag och kväll.

 5. Kunden kan välja önskat prissegment (lågt, mellan eller högt) samt möjlighet att lägga produkterna i varukorgen

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Ämnen i artikeln:

Kicks

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.