Kampanj
Klädmärket illustrerar livet efter corona med orgie – kritiseras på sociala medier
Publicerad: 8 mars 2021, 10:09
En av bilderna i Suitsupplys kampanj.
Kostymtillverkaren Suitsupply vill påminna om livet efter coronapandemin med hjälp av en intim kampanj. Nu kritiseras reklamen för att både sakna känsla för den pågående pandemin, och för att sälja grej med avklädd tjej.
I många delar av världen uppmanas fortfarande människor att hålla social distans för att minska spridningen av coronapandemin. I Sverige varnar till exempel för en tredje våg av covid-19.
Samtidigt kommunicerar nu det nederländska klädmärket Suitsupply att nya tider väntar, med kampanjen ”The new normal is coming” som släpps inför en stundande vårsäsong.
Kampanjbilderna skildrar en orgie av mer eller mindre påklädda modeller, med fokus på ett par som tungkysser varandra uttrycksfullt. Bilderna står i stark kontrast mot de annars minimalistiska kampanjbilderna som varumärket vanligtvis postar i sina sociala kanaler.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.
– Att hålla social distans under särskilt långa perioder har fått os att rädas närheten av andra, vilket är fullt förståeligt. Kampanjen är helt enkelt en positiv framtidsutsikt, där människor återigen kan samlas och vara nära varandra, säger grundaren och vd:n Fokee de Jong i ett uttalande, skriver Adage.
Alla håller dock inte med om att det är en positiv framtidsutsikt.
”Fruktansvärd reklam”, ”Ett enkelt sätt att få uppmärksamhet” och ”Jag är förvirrad” skriver tre användare under varumärkets bilder på Instagram. Reklamen kritiseras både för sitt uttryck och att många av modellerna inte bär kostym, den produkt som varumärket bygger sin försäljning kring.
Över 2000 kommentarer samlas i dagsläget under kampanjbilderna på varumärkets sida. Medan många är kritiska hyllas även reklamen av somliga.
”Kan inte vänta efter 'det nya normala'”, skriver ett konto skämtsamt.
Kampanjen syns just nu på Suitsupplys hemsida, sociala medier och i butiker. Den är framtagen inhouse.