Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Klädmärket illustrerar livet efter corona med orgie – kritiseras på sociala medier

Publicerad: 8 mars 2021, 10:09

En av bilderna i Suitsupplys kampanj.

Kostymtillverkaren Suitsupply vill påminna om livet efter coronapandemin med hjälp av en intim kampanj. Nu kritiseras reklamen för att både sakna känsla för den pågående pandemin, och för att sälja grej med avklädd tjej.


Ämnen i artikeln:

Reklam

I många delar av världen uppmanas fortfarande människor att hålla social distans för att minska spridningen av coronapandemin. I Sverige varnar till exempel för en tredje våg av covid-19. 

Samtidigt kommunicerar nu det nederländska klädmärket Suitsupply att nya tider väntar, med kampanjen ”The new normal is coming” som släpps inför en stundande vårsäsong. 

Kampanjbilderna skildrar en orgie av mer eller mindre påklädda modeller, med fokus på ett par som tungkysser varandra uttrycksfullt. Bilderna står i stark kontrast mot de annars minimalistiska kampanjbilderna som varumärket vanligtvis postar i sina sociala kanaler. 

– Att hålla social distans under särskilt långa perioder har fått os att rädas närheten av andra, vilket är fullt förståeligt. Kampanjen är helt enkelt en positiv framtidsutsikt, där människor återigen kan samlas och vara nära varandra, säger grundaren och vd:n Fokee de Jong i ett uttalande, skriver Adage. 

Alla håller dock inte med om att det är en positiv framtidsutsikt. 

”Fruktansvärd reklam”, ”Ett enkelt sätt att få uppmärksamhet” och ”Jag är förvirrad” skriver tre användare under varumärkets bilder på Instagram. Reklamen kritiseras både för sitt uttryck och att många av modellerna inte bär kostym, den produkt som varumärket bygger sin försäljning kring. 

Över 2000 kommentarer samlas i dagsläget under kampanjbilderna på varumärkets sida. Medan många är kritiska hyllas även reklamen av somliga. 

”Kan inte vänta efter 'det nya normala'”, skriver ett konto skämtsamt. 

Kampanjen syns just nu på Suitsupplys hemsida, sociala medier och i butiker. Den är framtagen inhouse. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.