Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Klarna betalar tillbaka påminnelseavgifter i ny kampanj

Publicerad: 3 december 2020, 09:34

Det fanns en tid där Klarna var tätt förknippat med påminnelseavgifter, men andelen fakturor som inte betalas i tid blir allt mindre. Nu lanseras The Never Forget Test som hjälper konsumenter att inte missa fakturan. Som belöning får kunden tillbaka en tidigare betald påminnelseavgift.


Genom åren har många konsumenter fått uppleva baksidan av att betala en faktura med Klarna, nämligen att den glöms bort och inte betalas i tid vilket medför en påminnelseavgift på 60 kronor. Nu lanserar Klarna ett verktyg för att hjälpa sina kunder att inte missa sina betalningar - The Never Forget Test.

Kunder som har fått en påminnelseavgift uppmuntras att ladda ner Klarnas app och göra testet där de får svara på frågor och får värdefulla tips om hur onödiga påminnelseavgifter bäst undviks. När testet är genomfört får kunden en tidigare inbetald påminnelseavgift återbetald.

– Påminnelseavgifter är verkligen ett nödvändigt ont. Det måste finnas ett incitament att betala i tid, men samtidigt leder det ibland till irriterade kunder. Därför vill vi med denna kampanj utbilda våra kunder kring hur man enklast undviker onödiga avgifter och som tack för att de tar sig tid betala tillbaka 60 kronor. En win-win förhoppningsvis, säger David Sandström, chief marketing officer på Klarna.

Kampanjen som lanseras nu och pågår fram till januari kommer att synas i Klarnas egna kanaler, natives, sociala medier och genom samarbeten med influencers. November och december är de månader på året då flest antal påminnelsefakturor skickas ut i och med att det är de månader på året svenskarna shoppar mest online.

-– Alla kan glömma en faktura någon gång, men vi har de senaste åren jobbat hårt med att åtminstone göra det svårare. Laddar man ner appen får man en väldigt bra översikt över sina betalningar och slår man dessutom på pushnotiser får man flera gratis påminnelser när det är dags att betala, kommenterar David Sandström. 

Antalet Klarna-fakturor som inte betalas i tid blir färre och färre över tid och i dag är andelen  påminnelseavgift lägre än någonsin. Det beror dels på att konsumenter är mer vana vid att handla och betala online, men också på att Klarna med tiden har lanserat en app och en rad andra hjälpmedel för att komma ihåg betalningar. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.