Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Klarna gör största kampanjen i USA hittills – med svenska kultklassiker

Publicerad: 1 Juli 2020, 13:53

Efter kampanjen med Bea Åkerlund och Lady Gaga lanserar Klarna ‘Swedish for smooother shopping. Den mest omfattande kampanjen som betalbolaget har gjort på den amerikanska marknaden och långt bort från den flärdfulla tonaliteten.


Ämnen i artikeln:

ReklamKlarna

Med ”Smoooth Dogg” förra året samt med kampanjerna med Bea Åkerlund och Lady Gaga inför ”Alla hjärtans dag” har Klarna satsat stort på kändisskap och spektakulära grepp för att slå brett i USA, en marknad där expansion är tydligt fokus för betalbolaget under året. Vid sidan har varumärket gjort ett antal initiativ för att ta sig in i olika submålgrupper i storstäderna, bland annat i samband med New York Pride.

Delvis tack vare de speciella förutsättningar som coronautbrottet har resulterat i under våren lanserar nu Klarna en kampanj med en tonalitet och estetik som kontrasterar mot hantverket i de tidigare kampanjerna på marknaden.

Den nya kommunikationen ”Swedish for smoother shopping” är humordriven och bygger på ihopklippt material från 50 år av svensk populärkultur. Föutom de egna resurserna har Klarna tagit hjälp av huvudbyrån på den amerikanska marknaden Mirimar. Filmerna är regisserade av Andreas Nilsson, ”Epic Split”-regissören som också har tagit fram flera filmer i samband med Super Bowl.  

Originalbilderna har fått en ny handling med engelska undertexter kopplade till Klarnas produkter.

 


En annan stor skillnad mot tidigare global marknadskommunikation är att Klarna nu hämtar näring från de svenska rötterna där humorn kombinerats med designen och innovationen i Klarnas tjänster och som medel för shoppingupplevelsen.

Kampanjen består av flera korta filmer som släpps online, en virituell shoppingupplevelse (pop-up buitik), samarbeten med handlare, influencer marketing, native advertising och via giveaways. 

Kampanjen är gjord på distans mellan  New York, Stockholm och Los Angeles. Mediebyrån Noble People och den digitala byrån Movement Strategy har också varit med i arbetet med kampanjen. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamKlarna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.