Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Klarna liknar gamla betalningsmodeller med neandertalare

Publicerad: 24 september 2021, 09:42

Klarna bjuder konsumenterna på en ekonomiskhistorisk resa i brittisk kampanj: ”På Klarna har vi alltid varit starka i vår tro att traditionella kreditmodeller har fastnat i det förflutna och inte gynnar konsumenterna”.


Ämnen i artikeln:

Klarna

I en utomhuskampanj på den brittiska marknaden, ”Old credit is history”, gör betalbolaget en ironisk skildring av en neandertalare med ett kreditkort vid sidan av en modern, som använder Klarna i mobilen.

Som en del av kampanjen öppnar Klarna också dörrarna till sin ”Old credit is history, Klarna cave”, ett museum där besökaren får tillgång till tre våningar där de kan följa mänsklighetens ekonomiska resa genom tiderna. Akitiviteten pågår i tre dagar och gästerna får resa tillbaka i tiden förvandla sitt utseende med skäggklädsel och hårtork. Gästtalare i Londonstadsdelen Soho, där upplevelsen äger rum, är finansexperten Kia Commodore och författaren och psykoterapeuten, Owen O'Kane.

Tillsammans med en historiker identifierade Klarna att pengar nu är inne i sin fjärde evolutionsfas tack vare digitala valutor, neobanker och biometriska betalningssystem - ett nytt kapitel i penninghistorien. Budskapet från Klarna är att finansvärlden har fastnat i det förflutna och utnuttjar konsumenter med ”utpressande” avgifter och ränta.

– På Klarna har vi alltid varit starka i vår tro att traditionella kreditmodeller har fastnat i det förflutna och inte gynnar konsumenterna. Det är dags att föråldrade finansiella företag lyssnar på vad konsumenterna vill och erbjudit bättre sätt att betala som ger flexibilitet, val och kontroll, utan några dolda avgifter, säger Alex Marsh, chef för Klarna i Storbirtannien till Campaign. 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Klarna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.