Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 6 juli 2022, 10:15
Fotbolls-EM går under dagen av stapeln i England. Sverige är favorittippat inför turneringen, med stjärnor i laget som Fridolina Rolfö och Kosovare Asllani. Den sistnämnda är också ett av ansiktena utåt för en kampanj från huvudsponsorn Visa och Klarna.
Kampanjkonceptet ”Play by new rules. Pay like a pro” kretsar kring Klarnakortet, som är ett samarbete mellan Klarna och Visa. I strålkastarljuset står fyra fotbollsproffs: svenska Kosovare Asllani, Lucy Bronze och Fran Kirby från England, samt Shanice van de Sanden från Nederländerna.
Enligt ett pressmeddelande är poängen med kampanjen att, likt de kvinnliga fotbollsspelarna utmanat normer för fotbollen, att utmana normen för shopping. Klarnakortet är ett Visa-kort som är kopplat till Klarnas app.
Kampanjen, som presenteras i klassiskt Klarna-manér med en hel del färg, kommer pågå under hela fotbolls-EM och synas på fotbollsstadium som Wembley och Old Trafford, men även i Sverige och då framför allt i sociala medier och utomhus.
– Vi är glada över att samarbeta med Visa och deras atleter i en kampanj som sammanför Visas engagemang för damfotboll och Klarnas visuella och kreativa värld. Det har varit spännande att föra samman två kända varumärken, och vi hoppas att denna kampanj kommer att bidra till att öka medvetenheten kring damfotboll och Klarnakortet mot bakgrund av vad som kommer att bli en fotbollsfestival i England i sommar, säger David Sandström, marknadschef.
– Kampanjen erbjuder en fantastisk möjlighet att lyfta fram kreativiteten, oberoendet och talangen inom damspelet och vi är stolta över att ha fyra speciella Team Visa-atleter som ger konceptet liv, säger Adrian Farina, marknadschef i Europa på Visa.
Bild 1/4 Kosovare Asllani för Klarnakortet
Foto: Press