Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Klarna satsar på nästa subgrupp - sneakerfantaster

Publicerad: 29 Juni 2020, 12:04

Genom att visa hur hårt ens hjärta bankar för sneakers ska Klarna genom ett samarbete med Highsnobiety och Sneakersnstuff ge folk chansen att tävla om tiotalets mest hajpade dojor.


Ämnen i artikeln:

Klarna

En del i Klarnas marknadsföringsstrategi har de senaste åren gått ut på att rikta in sig mot tydliga nischgrupper. Fintech-bolaget har bland annat flörtat med hundägare och fotbollsfans. Nu har turen kommit till sneakersfantaster. Sneakerkulturen har länge varit stor men de senaste tio åren har den fullkomligt exploderat. Initierade fantaster köar i dagar och hugger på de mest hajpade modellerna som därefter byts och säljs till likasinnade. En del i kulturen är så kallade ”raffles”, då skoföretagen lottar ut möjligheten att köpa limiterade upplagor av en viss sko. Problemet med det är att det utvecklats särskilda bottar som snabbt fyller upp alla köplatser. Bottarnas ägare säljer därefter skorna till dyra priser. För att undvika att bottarna ska kidnappa möjligheten inleder nu Klarna ett samarbete med sneakerhubben och kulturbärarna på Highsnobiety. Priserna är några av tiotalets mest hajpade sneakers. För att kunna vara med och tävla, och för att hålla bottarna borta, måste man placera sitt finger på mobilen eller datorns kameralins som därefter mäter hjärtslagen.  Tanken är att den vars hjärta bankar allra hårdast för sneakers ska premieras. Tekniken bakom pulsmätningen kommer från innovationsbyrån We Are Yours.  Med på samarbetet är även den svenska skobutiken Sneakersnstuff.

– På SNS har vi kämpat mot botar i flera år och är glada över att våra vänner på Klarna ansluter till fighten. Att låta äkta passion vara drivkraften bakom sneakersraffle är en bra start för att komma tillrätta med problemet och förbättra shoppingupplevelsen för dem som verkligen älskar sneakers, säger Fabio Limaverde Araujo, Sneakersnstuff.

Kampanjen, som är framtagen av Klarnas inhouse-team, rullar ut i Europa och Australien med start den 29:e juni och kommer synas i sociala medier, online video, DOOH, influencer-samarbeten och Klarnas egna kanaler. De rörliga enheterna, producerade av Diktator, försöker spegla vad som händer i en sneakerfantasts huvud.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Klarna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.