Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 5 februari 2020, 12:46
Genom att erbjuda amerikanska småföretagare lektioner i affärsstrategi hoppas Klarna att man ska vinna deras gunst.
Klarnas målgrupp består inte bara av konsumenter i jakt på en smidig e-handelsupplevelse, de riktar sig även till försäljarna själva.
Nu lanserar det svenska fintech-bolaget en e-handelsskola riktad mot den amerikanska marknaden – Klarna Deep Dive. Genom skolan är tanken att små- och medelstora företag ska lära sig mer om tre områden som driver affär – tillväxt, vinstmarginaler och lojalitet.
– Dagens konsumenter ställer allt högre krav på e-handlarna när det gäller alltifrån shoppingupplevelse till leveranser och betalningslösningar. Samtidigt är konkurrensen stenhård från jättar som Amazon med helt andra muskler än mindre aktörer. Vi vill visa att Klarna hjälper dessa företag att växa, bli lönsamma och få fler lojala kunder, säger Fredrik Thambert, marketing manager på Klarna.
Konceptet är framtaget tillsammans med contentbyrån Make your mark och framför kameran står Klarnas egna medarbetare. Förutom att publiceras på Klarnas egen sajt visas filmerna även på Youtube och Linkedin där man framöver kommer göra fler uttag inom ramen för initiativet.
– Deep Dive är ett utmärkt exempel på hur man som kund kan paketera ganska torr B2B-kommunikation till något mer tilltalande och engagerande genom att bjuda på kunskap och involvera sina medarbetare. Ett fantastiskt roligt projekt tack vare en lyhörd och snabbfotad beställare som vågar testa nya grepp, säger Karin Hallerbäck, account manager på Make Your Mark.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Make Your Mark:
Account director: Karin Hallerbäck
Head of video production: Linn Svalin
Production manager: Agnes Nobel
Video editor: Anton Häggman Munsterhjelm
Editor: Niklas Eriksson & Terese Allert
Concept designer: Markus Hillborg
Ljus: Martin Grafström
Ljud: Apear sounds
Fotografer: Daniel Hjellum & Pär Hägglund
Klarna:
Framför kameran: Melissa Chien, Mikael Oldebäck, Sarah Hardin
B2B Editorial team: Fredrik Thambert, Isabella Ahmadi, Louise Lindberg,
Simon Falk
Designer: Damian Goreczny
Website: Viktor Kättström