Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

KLM uppmanar resenärer att avboka resan

Publicerad: 5 Mars 2021, 10:46

Foto: Press

Flygbolaget KLM:s nordiska sommarkampanj lugnar kunderna med gratis avbokning.


Ämnen i artikeln:

KLMM&C Saatchi

Coronapandemin har varit en prövning för många branscher, inte minst för reseindustrin. Det kraftigt minskade resandet har bland annat lett till en rörelseförlust på cirka 4,5 miljarder euro för flygbolagskoncernen Air France-KLM under 2020. Vd:n Benjamin Smith beskriver året som företagsgruppens allvarligaste kris någonsin. 

Samtidigt som resandet fortsatt begränsas kraftigt av pandemin är flygbolagen i stort behov av intäkter. 

För att motverka de tvivel som många resenärer har inför inställda resor, och få bokningarna att öka, släpper nu KLM en kampanj för att uppmärksamma deras kostnadsfria avbokningar. Fram tills dagen före avresa kan biljetten ändras eller bokas av, med full återbetalning. 

– Förhoppningen är att fler ska våga boka och drömma framåt när de vet att de fritt kan ändra eller boka av i sista stund om det av någon anledning inte skulle kännas bra att resa i slutändan, säger Maria Hagelberg, marknadschef norra Europa på KLM, i ett pressmeddelande.

Bakom kampanjen står M&C Saatchi, som är KLM:s kreativa byråpartner i Norden. Den kommer att synas i Sverige den här veckan som online video, helsidesannonser, radio samt sociala medier och digitala displayer. Den kommer även att synas i Danmark och Norge. 

– Vi ville inte krångla till det eftersom det är en så bra service som det är. Därför tog vi fram en brutalt enkel idé som får fram det generösa i ombokningspolicyn samtidigt som den också visar destinationer och får människor att längta efter att resa, säger Alexander Elers, dreative director på M&C Saatchi.

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

KLMM&C Saatchi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.