Kampanj
Knorr utmanar influencers att ändra sina matvanor i ny kampanj
Publicerad: 21 februari 2023, 13:25
Foto: Knorr
Inom ramen för ”Dare to try”-kampanjen bjöd Knorr in elva kreatörer för att spela Sanning eller konsekvens med tema framtidens mat, och visa hur man kan använda exempelvis mjölmaskar i en pasta.
Kampanjen togs fram av flera byråer: Mullenlowe, Weber Shandwick, R&CMK och Swamp Motel. Kampanjens namn, ”Dare to try” (”Våga testa”) kommer från tesen att mat kan smaka gott och samtidigt använda tidigare outforskade ingredienser - till exempel insekter eller kaktus.
I samarbete med Tiktok och Vice bjöds 11 influencers in att dels laga mat med oväntade ingredienser, och dels sprida kunskap om hur matproduktionen på jorden ser ut, genom att spela sanning eller konsekvens.
– På ”World eat for good”-dagen så bjuder vi in människor från hela världen att våga äta någonting annorlunda som är bra för planeten, säger Niek de Rooij, global masterbrand director på Knorr till The Drum.
– Vi begär inte att alla ska börja äta insekter från och med nu, men vi vill bjuda in till en tankeställare kring vilken påverkan deras mat har på planeten.
Kampanjen syns bland annat genom betalda samarbeten på Tiktok. Där syns matinfluencers, bland annat, laga mat med ingredienser som syrsor, mjölmaskar, kaktus och larver.