Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Kombinationen kod och konst skapar 2100 unika guldbaggar

Publicerad: 20 Januari 2020, 09:25

Inför kvällens gala har varumärkes- och designbyrån Söderhavet tagit fram unik guldbagge till varje inbjudan.


Ämnen i artikeln:

GuldbaggenSöderhavet

I kväll arrangerar Svenska Filminstitutet är guldbaggegalan på 20 januari med 2100 inbjudna gäster. Inför galan har gästerna fått inbjudningskort med ett konstverk som porträtterar en alldeles unik bagge. Sammantaget skapar de en hel guldbaggefamilj. På så sätt har Söderhavet tolkat den välkända prisstatyetten.

– Utgångspunkten var exklusivitet, och vad det är  idag. Vad är likt guld utan att vara opulent? Det handlar om något som är begränsat med effekten att känna sig utvald. Tankarna leddes till konst, begränsade upplagor och produkter som är skräddarsydda. säger Oscar Bauer, creative director på Söderhavet i en kommentar.   

Konceptet har inspirerats av Karl Axel Pehrsons klassiska baggar och bygger vidare på Noel Pretorius stiliserade grafiska bagge. Söderhavet lade till fem varianter av varje del av baggen (bakdel, mitt, framdel, huvud och känselspröt/käkar), därefter kodade de ett program som slumpmässigt sätter ihop de olika delarna så ingen bagge blir den andra lik.

- För att få in skimret från den fysiska guldbaggen adderade vi ett antal mörka och ljusa färger som övergår i varandra, och flyttas slumpvis över baggarna.Det ger dem ännu mer av en egen identitet, säger Oscar Bauer, Creative Director på Söderhavet

Förutom inbjudan har årets koncept tagits ut i biljetter, skyltning och program.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

GuldbaggenSöderhavet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.