Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Komm-chefen om #kavlaner: ”Konstigt att en seriös kommunikatör inte går på fakta”

Publicerad: 2 augusti 2021, 11:19

Helena Westin är ordförande för Sveriges Kommunikationsbyråer, och står tillsammans med Micael Bindefeld och Björn Rietz bakom kampanjen ”Kavla Upp”.

Foto: Johanna Åkerberg Kassel

Kampanjen Kavla Upp har beskrivits som ”galet ambitiös” och en av de största kommunikationskampanjerna hittills. Men den har också väckt visst motstånd, till exempel i form av kampanjen #kavlaner.


Ämnen i artikeln:

KOMMHelena WestinKampanj

Det är Aftonbladet som tillsammans med Expo kunde avslöja att pr-konsulten Andreas Sidkvist står bakom motkampanjen. Han har tidigare mottagit pris som Årets inspiratör av Naturvårdsverket och har arbetat med bland annat Stockholms läns landsting, SVT och Hyresgästföreningen, enligt hans egen hemsida.

Helena Westin, ordförande på Komm, har varit medveten om kampanjen under en längre tid. 

– Vi har följt den sedan den kom i gång. Det är ju inte förvånande att en kommunikatör står bakom en kampanj, det är ju vårt jobb. Det som är konstigt, tycker jag, är att en seriös kommunikatör inte går på fakta - men det är samtidigt en viktig del av demokratin att alla får uttrycka sina teser, säger hon.

Motkampanjen stör alltså inte Helena Westin nämnvärt, i stället vill hon lyfta den rasism som har riktats mot kampanjen och vissa av de som deltagit.

– Det mest upprörande, enligt mig, är de rasistiska påhopp som vi har fått, säger hon.

#Kavlaner är främst närvarande på Instagram.

Foto: Faksimil.

Kavla Upp har rullat på över sommaren och planen är att utvärdera om kampanjen behöver förlängas i mitten av augusti. Med delta-mutationens spridning menar flera experter att Sverige kommer behöva en högre vaccinationsgrad än vad man tidigare trott, och då finns det möjlighet att kampanjen kommer fortsätta. 

Det hänger dock på att man får fortsatt ekonomiskt stöd, eftersom pengarna börjar ta slut, berättar Helena Westin.

– I mitten av augusti kommer vi titta på hur vaccinationsläget ser ut, och då kan vi bestämma om vi behöver kavla upp ännu mer. Men det beslutet har inte fattats än. 

Nu pågår Järva filmfestival och där kommer Kavla Upp att vara med på ett hörn, för att öka vaccinationsviljan hos den yngre målgruppen. Under filmfestivalen erbjuds gratis drop-in vaccinering.

LÄS OCKSÅ: Här är jättekampanjen som ska vaccinera Sverige: ”Den är galet ambitiös” 

Resumé har sökt Andreas Sidkvist som svarar på kritiken HÄR. 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

KOMMHelena WestinKampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News