Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Konceptet som ska marknadsföra Sverige som handelsnation

Publicerad: 21 juni 2021, 11:11

Foto: Per Pixel Petersson/imagebank.sweden.se

En lång rad statliga aktörer har gått samman och tagit fram ett koncept som ska marknadsföra Sverige som innovativt och en plats för investeringar. Förhoppningen är att stärka varumärket och på så sätt undvika att vi blandas ihop med Schweiz, något som bland annat hände vid Spotifys börsintroduktion.


Ämnen i artikeln:

Svenska institutetSvenskt Näringsliv

När det kommer till framgångsrika techbolag sticker Sverige ut på kartan. Klarna, Spotify, Izettle, King och Skype är bara några av exemplen. Samtidigt befinner sig den mer traditionella industrin i en rejäl omställningsfas, en omställning som tydligast symboliseras av det pågående Hybrit-projektet där man inom några år hoppas kunna tillverka fossilfritt stål. Även om vi inte är där är vi ett av länderna som kommit längst gällande implementeringarna av Parisavtalet. Framgångarna både inom tech och traditionell industri har lett till att Sverige av FN rankas som det näst mest innovativa landet i världen. 

För att tydligare profilera Sverige som ett innovativt och hållbart land och därigenom attrahera både investerare och arbetskraft lanserar en rad myndigheter och intresseorganisationer kommunikationskonceptet ”Pioneer the possible”. Målgruppen för konceptet, som kommer att synas på mässor, sociala medier, på ambassader och digitala miljöer, är internationella företagsledare, investerare och högutbildad arbetskraft. I de kreativa enheterna läggs stor vikt vid att Sverige har som mål att bli det första landet inom OECD som är koldioxidneutralt. 

Mest drivande i projektet har Svenska institutet varit men även landets regioner, ambassader, Business Sweden, Vinnova, Svenskt näringsliv och Tillväxtverket har varit inblandade och kommer använda sig av konceptet. Svenska institutet har i uppdrag av regeringen att skapa intresse och förtroende för Sverige som land. Tidigare har det inte funnits speciellt mycket kommunikation från statligt håll på området och den som funnits har i huvudsak fokuserat på Sveriges historia snarare än framtid. Madeleine Sjöstedt, generaldirektör på Svenska institutet, säger att Sverige som varumärke är starkt och att man genom det nya konceptet vill slå ytterligare mynt av det. 

– Vi vill visa på möjligheterna att vara innovativ i Sverige. Vårt land är extremt exportberoende och då måste vi ta varje chans att visa upp oss och göra det på ett enhetligt sätt, berättar hon.

Madeleine Sjöstedt exemplifierar med då Spotify 2018 skulle noteras på Nasdaq. Då gjorde Wall Street det klassiskt amerikanska misstaget att blanda ihop Sverige med Schweiz, något som resulterade i att börshuset pryddes med Schweiz rödvita flaggor.

– Det får inte gå till så, säger hon. Sverige är väldigt känt i förhållande till sin storlek och det måste vi använda på ett bra sätt. Vi vill visa att vi är internationellt aktiva och vill hitta på saker tillsammans med omvärlden.

Konceptet har haft en budget på 1,3 miljoner kronor och de ambassader och konsulat som vill använda konceptet genom exempelvis sociala medier eller att bjuda in talare kan få stöd med upp till 40 000 kronor. De kreativa enheterna har tagits fram av byrån Futurniture. Byrån tog för ett par år sedan fram ett digitalt showroom som skulle visa upp Sverige som land och har sedan dess fått utökat förtroende. Madeleine Sjöstrand säger att det framöver kan bli aktuellt med liknande koncept som gäller för flertalet aktörer.

– Det finns en strategi gällande den allmänna Sverigebilden där vi samarbetar med flera andra statliga aktörer. Att ta den vidare och göra kommunikationen kring den gemensam är något vi kan komma att titta på.  

Hur mäter ni effekterna av konceptet?

– Eftersom vi är ansvariga för Sverigekanalerna och kommunicerar i det offentliga Sveriges namn har vi stor möjlighet att följa upp konceptet. Dessutom jobbar vi tätt med ambassaderna för att mäta effekten. Att Business Sweden är samarbetspartners gör att även det privata kan få access till siffrorna och följa upp. 

Kampanjen kommer att börja synas i mitten av september.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.