Kampanj
Konkurrenten pikar Ideal of Sweden: ”Vill sätta press på större aktörer”
Publicerad: 23 mars 2022, 13:25
A good companys mobilskal är producerade av rester från linplantan. På en utomhustavla utanför Ideal of Swedens huvudkontor ger de nu en känga till konkurrenten.
Det svenska företaget A good companys affärsidé är att ta fram hållbara vardagsprodukter. Bland produkterna finns bland annat pennor, toalettpapper, flaskor och mobilskal. Målet är att varje produkt genom hela kedjan ska lämna så litet klimatavtryck som möjligt.
I ett klassiskt PR-trick pikar de nu en av branschledarna. Utanför mobilskaltillverkaren Ideal of Swedens huvudkontor på Kungsgatan i Stockholm har de satt upp en utomhustavla där de jämför koldioxidutsläppen mellan deras och Ideal of Swedens mobilskal. På baksidan av utomhustavlan har de satt upp ett ”mobilskal av mobilskal” i storformat där skalen är tillverkade av rester från linplantan.
–Vi sitter alla i samma båt när det kommer till klimatförändringarna och ett enkelt val är att byta till en likvärdig produkt, men som tillverkas lokalt och består av växter i stället. En bra sak leder ofta till fler. Vi är övertygade om att det går att ta fram hållbara produkter av hög kvalitet utan att tumma på designen och där talar vårt produktsortiment för sig självt, säger Anders Ankarlid, vd på A good company i ett pressmeddelande.
Kampanjen är framtagen av Nord DDB och görs i samarbete med utomhusbolaget JCDecaux.
–Vi vill sätta press på större aktörer som har stora muskler och som därför behöver ta fler och betydande steg i rätt riktning mot en mer hållbarar värld. Installationen är en symbol för just det, säger Anders Ankarlid, vd på A good company.
Bild 1/2 Utomhustavlans baksida.