Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Könsord som lösenord i Åkestam Holsts första kampanj för Stöldskyddsföreningen

Publicerad: 17 Augusti 2020, 08:57

Har du använt ”k****a” eller bajskorv som lösenord i tonåren eller kanske till och med mamma när du inte har orkat skapa en mer kreativ kombination? Stöldskyddsföreningen vill få fler att använda säkrare lösenord i sin första kampanj med Åkestam Holst som byrå.


Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Det var i våras som Stöldskyddsföreningen gick ut i reklambyråpitch och valde till slut Åkestam Holst i en av vårens större upphandlingar. I dag måndag lanseras den första kampanjen som är en del av Stöldskyddsföreningens nya koncept ”Är du säker?”. Kommunikationen bygger på den välkända insikten att svenska folket har på tok för dåliga och osäkra lösenord.

Kampanjen syns på stortavlor, i tunnelbanan, i print och online. Det som vid en första anblicken ser ut som ett provocerande budskap, då flera av enheterna innehåller könsord, syftar till att väcka intresse. Byrån har tagit inspiration av svenskarnas svaga lösenord. ”Skyddar du dig med kuken?” och ”Knulla inte upp ditt liv” är två exempel. ”Många svenskar låter mamma sköta it-säkerheten på jobbet” och ”Många tycker att bajskorv är gott nog” är två andra.

– Det är inte ofta det är befogat att skriva kuken eller bajskorv på stortavlor. Men när svenska folket väljer dessa lösenord gång på gång måste någon säga till. Och nu gör SSF det. Vi är oerhört glada över att få jobba med en kund som väljer mod och kreativitet för att driva så pass viktiga frågor, säger Simon Lublin, kreatör på Åkestam Holst i ett pressmeddelande. 

Lösenorden som syns i kampanjen är inte tagna ur luften utan har hämtats från en rapport från Internetstiftelsen som listat de vanligaste svaga lösenorden ”knulla” (plats 3), ”mamma” (11), ”bajskorv” (16) och ”kuken” (24). 

– Lösenordskampanjen är starten på en större satsning för att bekämpa digitala brott i Sverige. Genom SSF Stöldskyddsföreningen får svenskarna en aktör som hjälper dem att preventivt bekämpa och skydda sig mot t.ex. ID kapning, phishing, kortbedrägeri, falska sms och bluffmail, säger Thomas Brühl, vd på SSF Stöldskyddsföreningen i en kommentar. 

Just nu gör SSF Stöldskyddsföreningen en större satsning för att bekämpa digital brottslighet. Med konceptet ”Är du säker?” kommer flera kampanjer, framtagna tillsammans med Åkestam Holst, att rullas ut under de kommande åren.

– Successivt under hösten och vintern kommer initiativ från SSF att lanseras såsom kampanjer, produktmärkningar, bedrägeri-helpdesk och utbildningar som gör svenskarna och svenska hem tryggare mot digital brottslighet, kommenterar Thomas Brühl.

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare SSF:

Erik Nielsen, Web Manager Natalie Forslind, Growth Marketer Pia Hjelt, tf CMO

Anna Stark, CMO

Per Klingvall, Chef Rådgivning

Åkestam Holst NoA:

Simon Lublin, Copywriter

Martin Noreby, Art Director

Joakim Khoury, Art Director Magnus Jakobsson, CCO NoA Maria von Holst, Client Director Bella Lagerquist, Account Manager Frida Norén, Strategist

Jenny Kaiser, Business Director Anna Forsberg, Formgivare Produktionsbolag, BKRY NoA

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.